انتقاد افغانستان از همسایگان: چرا می‌گذارید جنگجویانتان از مرز بگذرند؟

مقامات افغانستان: همسایگان از جمله پاکستان به شهروندان خود اجازه عبور از مرز و پیوستن به طالبان را می‌دهند

گذرگاه چمن در مرز افغانستان و پاکستان- BANARAS KHAN / AFP

صدیق صدیقی، سخنگوی سابق رئیس‌جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، این کشور را به دروغگویی و انکار حمایت آشکار اسلام‌‌آباد از طالبان کرد.

عمران خان، دیروز، چهارشنبه ۷ مرداد، در یک کنفرانس خبری در پاسخی به این پرسش که چرا پاکستان مامنی امن برای طالبان است، با انکار این موضوع گفته بود: «این پناهگاه‌های امن کجاست؟»

به گفته عمران خان، سه میلیون پناهجو در پاکستان زندگی می‌کنند که از همان تبار و نژاد طالبان هستند و سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد پاکستان به نیروهای طالبان پناه می‌دهد

مقامات دولت افغانستان بارها به صراحت پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرده‌اند، اما پاکستان این اتهام را رد می‌کند.

صدیق صدیقی در توییتر خود، همسایگان افغانستان از جمله پاکستان، ایران، تاجیکستان، ازبکستان و چین را متهم کرده است که به شهروندان خود اجازه می‌دهند که وارد خاک افغانستان شوند، به طالبان بپیوندند و این کشور را ویران کنند.

او از این کشورها پرسیده، اگر افغانستان قادر به کنترل مرزهای خود نیست، این کشورها چرا به شهروندان خود اجازه می‌دهند که با گذر از مرز، به طالبان در افغانستان بپیوندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدیق صدیقی در عین حال این کشورها را متهم کرده که با تروریسم منطقه‌ای مبارزه نمی‌کنند و این تنها دولت افغانستان است که در حقیقت برای امنیت این کشورها می‌جنگند.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، اول ژوییه سال جاری در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته بود که طالبان روابط خود را با شبکه‌های افراطی منطقه گسترش داده‌اند.

به گفته او، طالبان نه تنها با القاعده ارتباط مستحکمی ایجاد کرده‌اند، بلکه روابط خود را با لشکر طیبه، تحریک طالبان پاکستان، ترکستان شرقی و انصارالله تاجیکستان نیز گسترش داده‌اند.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز در نشست اتصال منطقه‌ای در ازبکستان خطاب به عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، گفت که لشکر طیبه که استخبارات پاکستان از آن حمایت می‌کند، حدود ۱۰ هزار جنگجو از پاکستان را برای اعزام به افغانستان و جنگیدن دوشادوش طالبان بسیج کرده است.

پس از او نیز حمدالله محب، مشاور شورای امنیت افغانستان، هم خبر داد که پاکستان حدود ۱۵ هزار جنگجوی جدید برای کمک به طالبان آماده کرده است و می‌خواهد آنها را به افغانستان بفرستد.