کاسه صبر آلمان از وقت‌کشی ایران در مذاکرات هسته‌ای لبریز می‌شود

«بازگشت به تعهدات هسته‌ای قید شده در برجام به نفع ما و به نفع ایران است»

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمام- TOBIAS SCHWARZ / POOL / AFP

وزیر خارجه آلمان در مواجهه با رفتار ایران نشانه‌هایی از ناشکیبایی فزاینده‌ نشان داده است و می‌گوید که احیای برجام «تا ابد» نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

هایکو ماس روز جمعه، در مصاحبه‌ای با مجله اشپیگل چاپ آلمان گفت: «با ناخشنودی فزاینده‌ای شاهدم که ایران از یک سو ازسرگیری مذاکرات وین را به تعویق می‌اندازد و از سوی دیگر به طور هم‌زمان از مفاد آن توافق هرچه بیشتر فاصله می‌گیرد.»

آقای ماس افزود: «ما خواهان بازگشت به برجامیم و قویا اعتقاد داریم که به نفع همه طرف‌ها است؛ ولی در عین حال روشن است که این گزینه تا ابد وجود نخواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز عربی، گفت که ایالات متحده مصمم است مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

او گفت: «این سیاست قاطع ما است. به باور ما، بازگشت به تعهدات هسته‌ای قید شده در برجام به نفع ما و به نفع ایران است. اما ایران هنوز چنین تصمیمی نگرفته است و در همین حال به شکل بسیار خطرناکی به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. در نقطه‌ای از زمان، این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای می‌رسد که بازگشت به تعهدات برجامی مشکل را حل نخواهد کرد. برای همین است که می‌گویم مذاکره نمی‌تواند به صورت نامحدود ادامه پیدا کند.»

هم‌زمان، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین، روز جمعه در مخالفت با تلاش آمریکا برای گسترش برجام و گرفتن تضمین‌های بیشتر از ایران، در توییتی نوشت: «هدف مورد توافق مذاکرات وین، بازگشت به برجام اولیه است، نه بیشتر و نه کمتر. همه طرف‌ها باید از ایجاد این تصور -حتی غیرعمدی- بپرهیزند که از این هدف مشترک منحرف می‌شوند و می‌کوشند چیز جدیدی به توافقنامه اضافه کنند.»