بازیکنان هندبال زنان نروژ به دلیل پوشیدن «شلوارک» جریمه شدند

صدای زنان ورزشکار علیه تبعیض و نگاه جنسیتی هرسال بلندتر می‌شود

 زنان ورزشکار در برخی رشته‌های ورزشی مجبورند برهنه‌تر از مردان لباس بپوشند -Norwegian Handball Federation

بازیکنان هندبال ساحلی نروژ به دلیل اینکه به‌جای «پایین تنه لباس شنای دو تکه»، شلوارک چسبان ورزشی پوشیدند، هرکدام ۱۵۰ یورو جریمه شدند. سخنگوی فدراسیون بین‌المللی هندبال گفت که او دلیل این قانون را نمی‌داند.

تیم هندبال ساحلی زنان نروژ پس از پوشیدن شلوارک به‌جای «شورت بیکینی»، در طی بازی آخر هفته در برابر اسپانیا، توسط فدراسیون هندبال اروپا جریمه شد.

فدراسیون بین‌المللی هندبال زنان را ملزم به پوشیدن پایین تنه لباس شنای دو تکه «با تناسب نزدیک و برش به سمت بالای ساق پا» می‌کند. کناره‌های پایین شورت نباید بیش از چهار اینچ باشد. این محدودیت پوشش برای زنان ورزشکار در حالی اعمال می‌شود که مردان در این رشته ورزشی می‌توانند تا زمانی که «خیلی گشاد» نباشند، شلوارک کوتاه به‌اندازه چهار اینچ بالای زانوان خود بپوشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی فدراسیون بین‌المللی هندبال، جسیکا راکستروح، در پاسخ به انتقادها با اشاره به اینکه او دلیل این قوانین را نمی‌داند گفت: «ما در حال بررسی داخلی آن هستیم.»

به گزارش نیویورک‌تایمز، خانم راکستروح گفت که تمرکز سازمان در حال حاضر روی المپیک بود، نه لباس فرم و این سازمان قبلاً شکایات رسمی دریافت نکرده بود. وی بعداً گفت نروژ تنها کشوری است که رسماً شکایت کرده است. وی گفت: «در سطح جهانی می‌دانیم كه كشورهای دیگر دوست دارند به‌عنوان مثال در آمریكای جنوبی با بیكینی بازی كنند.»

 در رویدادی مشابه، در جریان مسابقات پاراالمپیک، که در حال برگزاری است، به دونده بریتانیایی گفته شد شورت ورزشی او «بسیار کوتاه و نامناسب» است. اولیویا برین در ویدئویی با نشان دادن شورت ورزشی خود گفت این چیزی است که همیشه می‌پوشیده و مشکلی نداشته است.

زنان ورزشکار بارها در جریان مسابقات اعتراض خود را به تبعیض در پوشش نشان داده‌اند. به عقیده منتقدان، لباس ورزشکار باید در خدمت بهره‌وری بیشتر و راحتی باشد نه آنکه بدن او را نمایش دهد. اجبار زنان به پوشیدن لباس‌هایی که در آن احساس راحتی نمی‌کنند و دائم باید مراقب باشند که از بخش‌های خصوصی بدنشان در زمان مسابقات عکاسی نشود باعث ایجاد اضطراب در آن‌ها می‌شود.

تنیس مورد دیگری است که باعث اعتراض ورزشکاران زن شد. اعتراضات سرنا ویلیامز باعث تغییر قوانین نشد و تنها به زنان پس از بارداری اجازه داده شد تا سه سال لباس پوشیده‌تری بپوشند. ویلیامز پس از گذراندن یک دوره بیماری و بارداری از پوشیدن لباس یکسره مشکی خود منع شد. از سوی فدراسیون تنیس فرانسه به او گفته شد باید «به بازی و محل برگزاری آن» احترام بگذارد.

ژیمناستیک نیز یکی از رشته‌های ورزشی است که زنان مجبورند برهنه‌تر از مردان نمایش خود را اجرا کنند. الیزابت سیتز یکی از سه ژیمناست آلمانی است که در اعتراض به جنسی شدن ورزش، با پوشش کامل بدن در مسابقات امسال شرکت کرد. او می‌گوید که هر ورزشکار باید اجازه داشته باشد که در مورد پوشیدن خود تصمیم بگیرد. او ابراز امیدواری کرد زنان بیشتری در المپیک به او بپیوندند.

بازی‌های المپیک توکیو که یک سال توسط ویروس کرونا به تعویق افتاد، در حالی برگزار می‌شود که رسوایی جنسی باعث استعفای مدیران رده‌بالا در آن شد.

ورزش ژیمناستیک نیز در سال‌های اخیر با یک سری رسوایی‌ها روبرو شده است. در آمریكا، لاری ناسار، پزشك تیم ملی آمریكا، به جرم سو استفاده جنسی صدها ژیمناست جوان محكوم شد. سیمون بیلز قهرمان المپیک گفت که وی یکی از قربانیان وی بوده است.

بیشتر از ورزش