عید قربان در افغانستان «عید سرباز» نامیده شد

افغان‌ها در صفحات اجتماعی خود با انتشار تصاویر سربازان افغان حمایتشان از آنان را اعلام کردند

هدف دولت افغانستان از نامگذاری عید قربان به عید سرباز، روحیه دادن به نظامیان این کشور است - Hoshang Hashimi / AFP

دولت افغانستان، عید قربان امسال را «عید سرباز» نامگذاری کرد و قرار است این مناسبت مذهبی در سال ۱۴۰۰ با نام عید سرباز در افغانستان گرامی داشته شود.

با اینکه طالبان جنگ در افغانستان را شدت بخشیده‌اند، ایستادگی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در برابر این گروه ادامه دارد و آنان هر روز در این راه قربانی‌ می‌دهند. به همین دلیل دولت افغانستان تصمیم گرفته است که امسال عید قربان را عید سرباز بنامد و از همه شهروندان افغان هم خواسته است که عید قربان امسال را با نام عید سرباز جشن بگیرند و یک‌ صدا و هم آواز با نیروهای نظامی‌، در برابر دشمن ایستادگی کنند.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید: «به پاس جان‌فشانی‌ها و قربانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، عید پیش رو (عید قربان)، عید سرباز نامگذاری شد.»

شماری از سیاستمداران و شهروندان افغانستان با استقبال از این اقدام رئیس‌جمهور غنی، تاکید کردند که نیروهای نظامی‌ برای دفاع از افغانستان و مردم هر روز قربانی می‌دهند اما بازهم در برابر دشمن می‌ایستند و میدان نبرد را رها نمی‌کنند و همه باید در کنار آنان قرار گیرند و عید قربان را به نام آنان تجلیل کنند.

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد فرهنگی رئیس‌جمهور غنی، نوشته است: «در روزهای عید قربان در هر سنگر، هر پناهگاه و هر قرارگاه حضور یابیم و با هدیه‌های خود عید را به سربازان تبریک بگوییم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تمیم عاصی، رئیس موسسه مطالعات، جنگ و صلح افغانستان، نیز بر حمایت سربازان افغان تاکید کرده و نوشته است: «به خانه‌ هر سرباز و افسر نزدیک منزلتان سر بزنید و به خانواده او و خودش عیدی و گوشت قربانی هدیه بدهید.»

احمد هیواد رهیاب، کاربر افغان، نوشته است: «برای حمایت از نیروهای دلیر و شجاع امنیتی و دفاعی کشور با انتشار تصاویر، پیام عیدی و هشتگ آنان را همراهی کنید.»

پامیر سلطانی، یکی از نیروهای ارتش ملی افغانستان نیز گفته است: «خانواده‌ من هر سال به نام من قربانی می‌کردند. امسال از آن‌ها خواسته‌ام که پول قربانی را به دو خانواده سرباز کمک کنند.»

پس از آنکه دولت افغانستان عید قربان امسال را عید سرباز نامگذاری کرد، افغان‌ها در صفحات اجتماعی خود با انتشار تصاویر سربازان افغان حمایتشان از آنان را اعلام کردند و در پیام‌هایی جداگانه از هموطنانشان خواستند که عید قربان را عید سرباز بنامند و پول قربانی‌های خود را به خانواده‌های سربازان کمک کنند. آنان تاکید دارند که همین سربازان شجاع، دلیر و نترس‌اند که در برابر دشمن خونخوار ایستاده‌اند و از عزت، شرف و ناموس ملی ملت افغانستان دفاع می‌کنند و جا دارد که در شرایط بد کنونی، مردم هم در کنار آنان بایستند  و در مقابل دشمنان افغانستان فریاد سر دهند و با این کار حمایت معنوی‌ خود را از سربازان ادامه دهند.

دولت افغانستان در حالی عید قربان سال ۱۴۰۰ را  به نام  سربازان می‌کند که افغان‌ها به طور بی‌سابقه‌ای از نیروهای دفاعی و امنیتی کشورشان حمایت می‌کنند. با خروج سربازان خارجی از افغانستان، جنگ شدید میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان با طالبان در این کشور افزایش یافته است و اگرچه طالبان چندین روستا را تصرف کرد‌ه‌اند، همچنان با مقاومت شدید نیروهای امنیتی و دفاعی افغان مواجه‌اند و این مقاومت نسبت به گذشته بیشتر و جدی‌تر شده است.

هدف دولت افغانستان از این اقدام (نامگذاری عید قربان به عید سرباز) روحیه دادن به نظامیان این کشور است تا نشان دهد که دولت و مردم این کشور با جدیت کنار سربازانشان قرار دارند و از آنان حمایت می‌کنند.    

بیشتر از جهان