دربی حذفی در اوج هیجان: جای همه خالی

نگاهی به اردوگاه پرسپولیس و استقلال

استقلال در اوج بحران‌های داخلی باشگاه، جام می‌خواهد و پرسپولیس دوست ندارد فرصت بردن دو جام در این فصل را از دست بدهد- عکس از فارس

در فضای پرتنش طرفداران، شهرآورد استقلال و پرسپولیس با داوری فغانی می‌تواند اعتماد هواداران را جلب کند. استقلال در اوج بحران‌های داخلی باشگاه، جام می‌خواهد و پرسپولیس دوست ندارد فرصت بردن دو جام در این فصل را از دست بدهد. غروب پنجشنبه، ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی لبریز از هیجان است؛ جای همه خالی.

در روزهای شیوع کرونا، شهرآورد جام حذفی فوتبال ایران روز پنجشنبه ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه به وقت تهران در ورزشگاه آزادی بدون تماشاگر برگزار می‌شود. این دربی شاید حساس‌ترین بازی فصل جاری فوتبال ایران باشد.

برای استقلال تنها مسیر قهرمانی در این فصل، جام حذفی است و در لیگ برتر شانس قهرمانی ندارد اما جام حذفی برای پرسپولیس هم بسیار مهم است چون فاصله دو امتیازی پرسپولیس با سپاهان در جدول لیگ برتر قهرمانی این تیم را تضمین‌ نمی‌کند و پرسپولیس نمی‌خواهد جام حذفی را از دست بدهد. این بازی در مرحله یک چهارم جام حذفی برگزار می‌شود اما کمتر از یک فینال نیست.

استقلال که روزهای پرالتهاب اختلاف‌های بین مدیران باشگاه و سرمربی را می‌گذراند، به مجموعه‌ای دو پاره تبدیل شده است. رابطه احمد مددی، مدیرعامل و فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، یک جدال بی‌پایان است و مجیدی مسئولیت‌های مدیریت باشگاه را خود در تیمش انجام می‌دهد. در بازی‌های اخیر، مجیدی به بازیکنانش پاداش پرداخته و حتی برای پیروزی در شهرآورد برای هر یک از بازیکنان استقلال پاداش ۵۰ میلیونی تعیین کرده است.

این اقدامی خارج از عرف فوتبال است اما مجیدی برای کنایه به مدیران باشگاه و حفظ انسجام تیمش چنین هزینه‌ای را می‌پردازد. موقعیتی عجیب است که سرمربی از حساب شخصی خود پاداش پرداخت کند و عجیب‌تر اینکه مدیران باشگاه به این تصمیم سرمربی واکنشی نشان نمی‌دهند. آن‌ها حتی پیش از دربی وعده دادند که درصدی از دستمزد بازیکنان را می‌پردازند اما به وعده خود عمل نکردند تا تیم با بحران مالی به میدان شهرآورد پا بگذارد. فرهاد مجیدی بارها با اشاره به همین نکات از کارشکنی مدیران استقلال سخن به میان آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در آستانه دربی، موقعیت یحیی گل‌محمدی با مجیدی متفاوت است. سرمربی پرسپولیس تیم آرامی در اختیار دارد که دست‌کم در ظاهر با تنش‌های مدیریتی درگیر نیست و وضعیت اقتصادی‌اش هم بهتر است؛ آنچنان که پیش از شهرآورد مبلغی از دستمزد بازیکنان پرداخت شده است.

در سال‌های اخیر، پرسپولیس هم با موانع و بحران‌های ساخته مدیرانش مواجه بوده اما از آن‌ها گذر کرده است و بحران‌ها مدیریت شده‌اند. موفقیت‌های پی‌در‌پی پرسپولیس هم البته بر سوءمدیریت در این باشگاه سرپوش گذاشته وگرنه کیفیت مدیریت در این باشگاه هم مثل باشگاه رقیب، پایین است.

تنش در باشگاه استقلال آنچنان زیاد است که فریادشیران، معاون اجرایی باشگاه استقلال، روز قبل از بازی به اردوی استقلال رفت اما با در بسته مواجه شد و فرهاد مجیدی معاون باشگاه را در اردو نپذیرفت. هرچند مجیدی سعی کرده است اختلاف‌هایش با باشگاه در تیمش اثر چندانی نگذارد، بعید است بازیکنان تحت تاثیر این تنش‌ها نباشند.

در پرسپولیس کمال کامیابی‌نیا مصدوم است و به گفته حمید مطهری، مربی پرسپولیس، به این شهرآورد نمی‌رسد. عیسی آل‌کثیر و جلال حسینی نیز با مصدوم‌اند اما احتمالا می‌توانند در ترکیب پرسپولیس حاضر باشند.

در ترکیب استقلال موضوع سوال‌برانگیز حضور یا غیبت شیخ دیاباته است. او با وجود اضافه وزن ناشی از دوری از تمرین‌ها، در روزهای اخیر برای دربی آماده شده است اما ممکن است این مهاجم استقلال در ترکیب اصلی نباشد و به عنوان بازیکن تعویضی به میدان وارد شود.

گل‌محمدی و مجیدی، سرمربیان پرسپولیس و استقلال در نشست مطبوعاتی پیش از بازی شرکت نکردند. این به عادت سرمربی‌های ایرانی تبدیل شده است که در بیشتر بازی‌های حساس در کنفرانس‌ها شرکت نمی‌کنند. جریمه انضباطی غیبت در کنفرانس هم ناچیز است و آن‌ها را وانمی‌دارد تا در کنفرانس‌ها پاسخگوی خبرنگاران باشند.

علیرضا فغانی، از داوران برجسته ایرانی، قضاوت شهرآورد حذفی را برعهده خواهد داشت. او اگرچه با خانواده‌اش به استرالیا مهاجرت کرده است و در لیگ استرالیا داوری می‌کند، به دعوت فدراسیون فوتبال ایران برای داوری در دربی جام حذفی و چند بازی دیگر هفته‌های پایانی و حساس لیگ برتر به ایران سفر کرده است. با پایان لیگ استرالیا، فغانی بازی اولسان هیوندایی کره و پاتوم تایلند را در لیگ قهرمانان آسیا در کنفرانس شرق قضاوت کرد و حالا برای شهرآورد آماده شده است.

قرار است فغانی در پروژه راه‌اندازی داوری ویدیویی فوتبال ایران هم به فدراسیون کمک کند. با توجه به داوری‌های بحث‌برانگیز و جنجالی در فصل جاری فوتبال ایران، حضور فغانی برای داوری شهرآورد می‌تواند به قضاوت عادلانه و باکیفیت در شهرآورد جام حذفی کمک کند. تنش‌ها بین هواداران استقلال و پرسپولیس آنچنان زیاد است که فدراسیون فوتبال را بر آن داشت تا فغانی را برای داوری این بازی برگزیند.

امروز پنجشنبه و در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، گل‌گهر سیرجان و آلومینیوم اراک ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران و فولاد اهواز و سپاهان اصفهان ساعت ۲۱:۳۰ بازی خواهند کرد و بازی ملوان و خیبر خرم‌آباد در مرحله یک چهارم روز دوم مردادماه ساعت ۲۰:۰۰ برگزار می‌شود.

گل‌گهر از تیم‌هایی است که در فصل جاری با سرمایه‌گذاری بزرگ و مربی‌گری امیر قلعه‌نویی دست‌کم در جام حذفی مدعی است. سپاهان که در کمترین فاصله با پرسپولیس برای قهرمانی در لیگ برتر می‌جنگد، با محرم نویدکیا، مربی جوان خود، در پی جام حذفی است و فولاد اهواز با مربیگری جواد نکونام که در لیگ برتر فصل چندان موفقی نداشت، می‌خواهد همه‌چیز را در جام حذفی جبران کند. یکی از جذابیت‌های جام حذفی هم این است که تیم‌های کوچک نیز شانس موفقیت دارند و باید دید در مسیر جام حذفی کدام تیم می‌تواند به شکلی غافلگیرکننده به مراحل بالاتر راه یابد.

بیشتر از ورزش