میلیاردرهای نیکوکار کاهش کمک‌های خارجی بریتانیا را جبران می‌کنند

دولت بوریس جانسون اعلام کرده است که سهم کمک‌های خارجی از درآمد کشور، از هفت دهم درصد به پنج دهم درصد کاهش خواهد یافت

کنسرسیومی متشکل از نهادهای خیریه، از جمله بنیاد بیل و ملیندا گیتس، وعده کرد که بیش از صد میلیون پوند به برنامه یک‌ساله کمک خواهد کرد تا بخشی از آن کاهش هزینه جبران شود- Ludovic MARIN / AFP

دولت بریتانیا زیر فشار فزاینده‌ای است تا تصمیم خود مبنی بر کاهش چند میلیارد پوندی کمک‌های خارجی را بازنگری کند. هم‌زمان، گروهی از سازمان‌های خیریه و ثروتمندان نیکوکار وعده داده‌اند که شکافی را که در کمک‌های خارجی پیدا خواهد شد، پر کنند.

حزب کارگر، مخالف دولت محافظه‌کار حاکم، به‌شدت از کاهش سالانه چهار‌میلیارد پوند از بودجه کمک‌های خارجی بریتانیا انتقاد کرده است. اسقف اعظم کانتربری، بلندپایه‌ترین روحانی بریتانیا، نیز  به جمع منتقدان پیوسته است.

کنسرسیومی متشکل از نهادهای خیریه، از جمله بنیاد بیل و ملیندا گیتس، وعده کرد که بیش از صد میلیون پوند به برنامه یک‌ساله کمک خواهد کرد تا بخشی از آن کاهش هزینه جبران شود.

به نوشته روزنامه ساندی تایمز چاپ لندن، هدف عمده این کمک مالی پیشگیری از بیماری‌ها و تنظیم خانواده در کشورهای کم‌درآمد خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهاد تنظیم خانواده سازمان ملل متحد (یو‌ان‌اف‌پی‌ای) با کاهش ۱۳۰ میلیون پوندی کمک دولت بریتانیا، ۸۵ درصد از کمک مالی لندن را از دست خواهد داد.

دولت بوریس جانسون اعلام کرده است که سهم کمک‌های خارجی از درآمد کشور، از هفت دهم درصد به پنج دهم درصد کاهش خواهد یافت.

به گفته دولت، تاثیر اقتصادی همه‌گیری کرونا، کابینه را ‌ناچار از گرفتن «تصمیم‌هایی دشوار، ولی لازم» کرده است.

گروهی متشکل از پنجاه نماینده محافظه‌کار پارلمان، از جمله ترزا می که پیش از آقای جانسون نخست‌وزیر بود، به پارلمان فشار می‌آورند که تصمیم دولت به کاهش کمک‌های خارجی را تصویب کند.

یک سخنگوی دولت بریتانیا گفت که آن کشور «به محض آن که وضعیت مالی اجازه دهد، دوباره میزان کمک‌های خارجی از بودجه ملی را به رقم سابق برخواهد گرداند.»

جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری، از طرح کمک اضطراری نهادهای خیریه جهانی استقبال کرد، ولی در عین حال از دولت خواست بودجه قبلی را احیا کند.

هم‌زمان، پریت کائور گیل، عضو حزب کارگر، گفت که تصمیم نیکوکاران، مایه شرمساری بریتانیاست.

خانم گیل در بیانیه‌ای گفت: «لحظه‌ای شرم‌آور برای حزب محافظه‌کار است. کشورهای کم‌درآمد همچنان درگیر مبارزه با همه‌گیری‌اند.»

بیشتر از جهان