حمله خمپاره‌ای به نیروهای آمریکایی در سوریه

موج حمله‌ها در هفته اخیر به نیروهای نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده در عراق و سوریه همچنان ادامه دارد

در حمله راکتی چهارشنبه گذشته به پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق، دو نیروی آمریکایی زخمی شدند- Iraqi Army's Joint Operations Command / AFP

براساس گزارش‌ها، نیروهای آمریکایی در شرق سوریه،  روز شنبه، ۱۹ تیرماه، هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفتند.

یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، اعلام کرد که بنابر گزارش‌های اولیه، در حمله روز شنبه خسارت یا آسیب جانی به نیروهای آمریکایی وارد نشده است.  

این مقام آمریکایی که به‌شرط اعلام نشدن نامش با این خبرگزاری صحبت کرده است، از اصابت خمپاره به نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در میدان گازی کونوکو، واقع در استان دیرالزور سوریه خبر داده است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرده است که صدای انفجار در نواحی اطراف پایگاه نیروهای ائتلاف که در سوریه با بازمانده‌های گروه «داعش» می‌جنگند،  شنیده شده، اما تاکنون گزارشی درمورد آسیب احتمالی به نیروهای مستقر در آنجا، منتشر نشده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه مسئولیت احتمالی این حمله خمپاره‌ای را برعهده شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی دانسته است. 

هرچند که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله‌ را برعهده نگرفته است، اما کارشناسان موج حمله‌های اخیر به مکان‌های نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده در عراق را به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نسبت می‌دهند. آن‌ها پس از حمله هوایی ایالات متحده به مواضعشان در مرز عراق و سوریه هشدار داده بودند که این حمله و کشته‌شدن چهار نفر از افراد خود در آن را تلافی خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا نیز اغلب شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی را مسئول این حمله‌ها می‌داند، اما ایران ضمن تکذیب حمایت از حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق، حملات ایالات متحده به نیروهای مورد حمایت خود را محکوم کرده است.

این حمله خمپاره‌ای تازه‌ترین مورد از حمله‌های متعدد به  نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در روزهای اخیر بوده است.

روز پنجشنبه سه راکت به‌سمت ساختمان سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد شلیک شد که البته هیچ‌یک به سفارت اصابت نکرد. روز چهارشنبه نیز ۱۴ راکت به‌سمت پایگاه‌ هوایی عین‌الاسد شلیک شد که میزبان نیروهای آمریکایی در استان انبار واقع در غرب عراق است. بنابر اعلام سخنگوی نیروهای ائتلاف ضد داعش، در این حمله به دو نیروی آمریکایی جراحت سطحی وارد شده است.  

روز چهارشنبه همچنین گزارش‌هایی از حمله پهپادی به نزدیکی پایگاه نیروهای ائتلاف در میدان نفتی العمر سوریه منتشر شده بود. پیش از آن هم فرودگاه اربیل، محل استقرار نیروهای آمریکایی و سفارت آمریکا در بغداد هدف حملات پهپادی قرار گرفته بودند. یکشنبه گذشته نیز گزارشی از اصابت دو راکت به بخش غربی میدان نفتی العمر سوریه منتشر شده بود.

نشریه آمریکایی پولیتیکو، روز شنبه در گزارشی با اشاره به حملات متعدد اخیر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، از انتقاد برخی جمهوری‌خواهان به عملکرد دولت جو بایدن در مقابله با این موضوع و «ناکافی و ناکارآمد» دانستن رویکرد دولت در این زمینه خبر داده است.   

بیشتر از جهان