آیا کشورهای تک قومیتی قوی‌تر هستند؟

حقوقدان محبوب ترامپ به ترغیب «استدلال تصفیه نژادی» متهم شد

 
Andrew Harnik / AP Pool / AFP

یک حقوقدان کاخ سفید که گزینه دونالد ترامپ برای تصدی سمت قاضی دادگاه استیناف آمریکا است، پیش‌تر استدلال کرده بود که کشورهای دارای تبار متنوع، ضعیف‌تر می‌شوند.

استیو مناشی، نامزد منتخب رئیس جمهور برای ورود به حوزه دوم دادگاه استیناف آمریکا در یک نشریه آکادمیک نوشته بود که «روابط قومی زمینه‌ساز اعتماد اجتماعی است» و«همبستگی در تعیین سیاست‌های دموکراتیک تا اندازه زیادی به هویت قومی بستگی دارد».

او در مقاله‌ای چاپ سال ۲۰۱۰ در مجله حقوق بین‌الملل دانشگاه پنسیلوانیا، افزود: «مطمئنا، این واقعیت در خدمت هدف لیبرال دموکراسی نیست».

پس از اعلام کاندیدا شدن آقای مناشی در روز ‌چهارشنبه و سپس بحث در باره آن در برنامه تلویزیونی ام اس ان بی سی به میزبانی ریچال مدو که نوشته او را «استدلالی تعجب برانگیزبرای تصفیه نژادی در ملت- دولت» توصیف کرد، این نقل قول‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در این مقاله که تحت عنوان «ناسیونالیسم قومیتی و لیبرال دموکراسی » چاپ شده است، این حقوقدان نوشته که قصد دارد ادعاهایی را رد کند  که می‌گویند « تمایل اسرائیل به اینکه آنجا را تبدیل به سرزمین یهودیان کند با اصول جهان‌گرایی و برابری که دموکراسی لیبرال بر آن استوار است در تناقض است».

او می‌‌نویسد: «در تضاد با آن، این مقاله استدلال می‌کند که همسو با روال جاری ایالتی و قانون بین‌المللی، ناسیونالیسم  قومیتی به‌عنوان چهره قابل قبول و رایج لیبرال دموکراسی باقی می‌ماند».

او سپس افزود: «خود مختاری دمکراتیک به احساس تعلق ملی بستگی دارد؛ توانائی شهروندانی که هویت مشترک داشته باشند، به خواست‌های سیاسی یکدیگر احترام گذارند، و به دیگران اعتماد می‌‌کنند که همان کنند».

او گفت: «وابستگی‌های قومیتی زمینه‌ساز ایجاد اعتماد اجتماعی و همبستگی سیاسی است، و با وجود آرمان‌های جهان شمول، ادامه می‌یابند. در عین حال، دانشمندان علوم اجتماعی در یافته‌اند که عدم تجانس قومیتی باعث کم شدن اعتماد اجتماعی می‌شود».

«جوامعی که نا متجانس هستند، اغلب از لحاظ اجتماعی و سیاسی مشارکت کمتری دارند، نهادهای حکومتی آنها ناکارآمد است و کالاهایی را که عموم از آنها نفع می‌برند، کمتر تولید می‌کنند. رابرت پوتنم، جامعه‌شناس به این نتیجه رسیده است که تنوع قومیتی بیشتر، همبستگی اجتماعی را تضعیف می‌کند، انزوای اجتماعی را تقویت کرده و سرمایه‌های اجتماعی را از بین می‌برد».

مدو این مقاله را «وحشت آور» توصیف کرد و شورای روابط اسلامی-آمریکایی از آقای ترامپ خواست نامزدی آقای مناشی را پس بگیرد.

رابرت مک کاو، مدیر امور دولتی این شورا نامزدی مناشی را در دورانی که «کشور با خطر رو به رشد برتری طلبان سفید پوست و ملی گرایان ‌سفیدپوست روبروست» غیرمنطقی خواند. او افزود: «دموکراسی آمریکایی بر اصولی استوار است که از تنوع نژادی غنی کشورتجلیل می‌کند و ما به‌عنوان مردم این کشور با اصول و تجربه‌های مشترک خود با یکدیگر متحد هستیم نه توسط نژاد و قومیت‌مان».

آقای مناشی، مدیر پیشین بخش حقوقی وزارت آموزش و‌پرورش آمریکا است که در حال حاضر مشاور مخصوص رئیس جمهور است. او این ادعا را که برای تصفیه نژادی تبلیغ می‌کند رد کرده است و به نظر می‌رسد مقاله خودش را نیز نقض کرده است – و خطرات ملی‌گرایی قومیتی را تایید می‌کند.

او به وب سایت سیاسی محافظه کار «دیلی سیگنال» گفته است: «من نقش آمریکا را به عنوان کشوری مهاجر پذیر و اسرائیل را به‌عنوان سرزمین یهودیان جدی می‌گیرم که هر دوی اینها اهمیت ویژه‌ای دارند چرا که از ملی‌گرایی قومیتی لطمه خورده‌اند».

مفسران دست راستی به حمایت از این حقوقدان برخاسته و از ریچال مدو انتقاد کرده‌اند و برخی مدو را بدون ارائه جزئیات به «حملات ضدیهودی» متهم کرده‌اند.

اد ویلان در «نشنال ریویو» نوشته است «ریچال مدو‌ به طور زننده‌ای موضوع مورد بحث مناشی را دستکاری کرده است. او گفت بحث مناشی به هیچ‌عنوان در مورد «تصفیه نژادی» نیست و به این می‌پردازد که «چه چیز مردم یک کشور را تبدیل به ملت می‌کند و چه چیز باعث ایجاد خود آگاهی در آنها می‌شود».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/

© The Independent

بیشتر از جهان