هیجان فوتبال، مشروب‌خوری در روز روشن، کتک‌کاری در خانه

برگزاری زودهنگام مسابقه و مصرف الکل در وقت روز، عامل افزایش خشونت خانگی است

افزایش خشونت تنها هنگامی رخ می‌دهد که مسابقات در وسط روز یا بعدازظهر برگزار شود  - Robyn Beck / AFP

بنا به تحقیقی جدید هنگامی که مسابقات فوتبال پیش از ساعت ۷ بعدازظهر آغاز شود به خشونت خانگی دامن می‌زند و مصرف مشروبات الکلی بیش از ناراحتی ناشی از نتایج بد مسابقات در افزایش چنین خشونت‌هایی اثر دارد.

این محققان هشت سال آمار اداره پلیس کلان‌شهر منچستر و زمان‌بندی حدود ۸۰۰ مسابقه تیم‌های منچستریونایتد و منچسترسیتی را بررسی کردند.

بر اساس یافته‌های این محققان در مدت برگزاری یک مسابقه میزان خشونت در هر ساعت پنج درصد کاهش می‌یابد اما وقتی سوت پایان مسابقه به صدا در می‌آید رو به افزایش می‌گذارد و حدود ۱۰ ساعت بعد به اوج خود می‌رسد.

تام کرچمایر، نویسنده این تحقیق و رئیس گروه تحقیقات بزه‌کاری و مراقبت‌های پلیسی مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن، می‌گوید: «عامل اصلی» این افزایش مردانی‌اند که بعد از نوشیدن مشروبات الکلی با زنان شریک زندگیشان خشونت‌ورزی می‌کنند.

او افزود: «همچنین فقط بین زوج‌هایی که باهم زندگی می‌کنند این افزایش خشونت به چشم می‌خورد و بین افرادی که در گذشته شریک زندگی همدیگر بوده‌اند چنین افزایشی در خشونت خانگی وجود ندارد.»

البته افزایش خشونت تنها هنگامی رخ می‌دهد که مسابقات در وسط روز یا بعدازظهر برگزار شود و اگر مسابقات پس از ساعت ۷ عصر برگزار شود چنین افزایشی رخ نمی‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین بر اساس این بررسی که توسط مرکز عملکرد اقتصادی (سی‌ای‌پی) مدرسه اقتصاد لندن (ال‌اس‌ای) منتشر شده است، شکست غیرمنتظره دو باشگاه فوتبال منچستر هم بر میزان خشونت خانگی اثری ندارد.

نویسندگان این پژوهش ادعا می‌کنند با تحقیقشان «برای نخستین بار شواهدی علی از نقش مشروب‌خواری روزانه در خشونت خانگی» به دست آورده‌اند.

اکنون این محققان خواستار برگزاری شمار بیشتری از مسابقات در روزهای درون هفته و شامگاهان شده‌اند تا زمان مصرف مشروب در روز کاهش یابد.    

رایا ایواندیک، اقتصاددان امور پژوهشی مرکز عملکرد اقتصادی، می‌گوید: «عقب انداختن ساعت شروع مسابقات به اوقات شامگاه و برگزاری مسابقات در روزهای درون هفته به جلوگیری از خشونت خانگی کمک چشم‌گیری می‌کند. بنا به این یافته‌ها، مسابقات ورزشی به خودی خود محرک خشونت خانگی نیست بلکه افراط در مصرف مشروبات الکلی که به طورمعمول پس از این مسابقات رخ می‌دهد چنین محرکی را فراهم می‌کند. وقتی مسابقه وسط روز یا بعدازظهر برگزار شود بزه‌کاران زودتر می‌توانند شروع به مشروب‌خواری کنند و این کار را در سراسر آن روز ادامه دهند. در نتیجه خشونت‌ورزی این افراد در اواخر شامگاه به اوج خود می‌رسد.»

در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ به طور میانگین حدود ۹ مورد خشونت خانگی در هر دو ساعت در کلان‌شهر منچستر رخ داده است.

© The Independent

بیشتر از جهان