قطعی برق در تهران هم از هفته آینده آغاز می‌شود

مشهد نیز برنامه خاموشی اعلام کرده است

ایران توان تامین برق مورد نیاز کشور در فصل گرما را ندارد - عکس از باشگاه خبرنگاران

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با افزایش بی‌سابقه مصرف برق در کشور و پیش‌بینی عبور مصرف انرژی از حداکثر توان تولیدی نیروگاهی، احتمال قطعی برق در پایتخت، به‌شدت افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق کشور در این باره گفت: «طبق اعلام سازمان هواشناسی امروز تنش دمایی خواهیم داشت و پیش‌بینی ما این است که میزان مصرف این هفته رکورد بزند و به عدد حدود ۵۶ هزار مگاوات برسیم و این در حالی است که توان تأمین نیروگاه‌های ما بیش از ۵۴ هزار مگاوات نیست.»

در حالی که در اوج گرما به سر می‌بریم و استفاده از وسایل برودتی نیاز دائم مردم است، به جز تهران، سایر شهرهای کشور نیز با قطعی برق مواجه هستند.

در همین زمینه، عباس آذری، سخنگوی صنعت برق خراسان از اعمال قطعی برنامه خاموشی مشهد در هفته آینده خبر داد و افزود مدت زمان خاموشی‌ها ۹۰ دقیقه است و در تمام نقاط مشهد خاموشی‌ها اعمال خواهد شد، البته این موضوع بستگی به برنامه هر منطقه دارد. اگر بار منطقه‌ای زیاد باشد، مدت زمان خاموشی آن افزایش پیدا خواهد کرد.

علاوه بر موارد معمول مصرف برق که با افزایش جمعیت روند صعودی داشته است، استخراج رمزارز یا ارز دیجیتال که نیاز به رایانه‌های پرمصرف دارد، یک مشکل تازه است. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، اول خردادماه اعلام کرد که مصرف برق مراکز مجاز استخراج رمزارز در کشور به ۳۰۰ مگاوات رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که مراکز غیرمجاز بسیاری نیز در سراسر ایران برای این منظور فعال هستند. به گفته آقای رجبی، بر اساس بارهای شناسایی شده و برآوردهایی که صورت گرفته است، در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ مگاوات برق در مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز در سراسر ایران مصرف می‌شود.

پیش‌تر نیز، رضا اردکانیان، وزیر نیرو درباره ظرفیت برق کشور گفته بود: «خشکسالی و سال آبی کم نسبت به سال گذشته، موجب شد کاهش ظرفیت برق‌آبی داشته باشیم؛ از ۷۳ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده حرارتی با توجه به عمر نیروگاه‌ها و ارتفاع استقرار نیروگاه‌ها، توان خروجی کاهش داشت.»

او در ادامه با اشاره به اینکه در بهترین شرایط توان خروجی از آن ۷۳ هزار مگاوات، حدود ۵۰ هزار مگاوات است که با ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های برق آبی‌ها به ۶۰ هزار مگاوات می‌رسد؛ تأکید کرد البته این ظرفیت وقتی به حداکثر می‌رسد که همه سدها پر بوده و همه واحدهای حرارتی نیز در مدار باشند.

همزمان در روز شنبه، سخنگوی صنعت برق اعلام کرد تولید برق نیروگاه هسته‌ای بوشهر پس از دو هفته وقفه، بار دیگر از سر گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از مصطفی رجبی مشهدی، فعالیت نیروگاه بوشهر پس از «تکمیل تعمیرات لازم» از سر گرفته شده است.

وی توضیح بیشتری در مورد «تعمیرات لازم» مورد اشاره نداد، اما هفته پیش اعلام شده بود مهندسان در حال تعمیر «ژنراتور از کار افتاده» نیروگاه هستند.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد هزار مگاوات توان نیروگاه بوشهر که حدود یازده روز از مدار خارج شده بود، به کمک شبکه برق کشور خواهد آمد.