روزانه هزار جنین در ایران سقط می‌‌شود

آمار سال ۹۶ تعداد سقط جنین غیر قانونی را ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار مورد اعلام می‌کند

تظاهرات ضد سقط جنین در آرژانتین - JUAN MABROMATA / AFP

 در گزارش فارس به نقل از محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت، آمده است: «در جدیدترین آمار سال ۹۶، سالانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران گزارش می‌شود. یعنی طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، روزانه هزار جنین در کشور سقط می‌شود که تنها حدود ده مورد آن قانونی است.  درحالی که در سال ۸۴ قانون سقط ‌درمانی تصویب شد، در سال ۸۵ پزشکی قانونی اعلام کرد، حدود سه هزار مورد در کل کشور از این سازمان مجوز سقط دریافت کرده‌اند. سال ۹۴ این آمار را حدود ده هزار مورد اعلام کرد. اما آمار تمام سقط‌‌ها یعنی سقط‌های قانونی و غیرقانونی بسیار فراتر و هر سال نیز در حال افزایش است».

جامعه هنوز درگیر ملاحظات مذهبی است

لیلا نجاری که دارای سال‌ها تجربه در بخش سلامت روان و مراقبت زنان در ایران است، می‌گوید: «همه ما می‌دانیم که سقط جنین در ایران به طور گسترده به صورت غیرقانونی انجام می‌گیرد. دلیل آن هم درگیری شرع و ملاحظات مذهبی با این ماجراست».

او ضمن اشاره به این که وزارت بهداشت و درمان ایران تمامی مراکز بهداشتی را در شهرهای بزرگ و کوچک ملزم به ایجاد بخش مشاوره خانوادگی رایگان کرده است، می‌گوید: «اما واقعیت این است که وقتی سقط جنین غیرقانونی صورت می‌گیرد و با توجه به ترس از پیگیری‌های قضایی، مادری که  از این اتفاق آسیب‌دیده باشد، حتی برای روان درمانی هم حاضر به ملاقات با یک روانشناس یا روان درمانگر نیست».

نجاری با توجه به تجربه کاری‌اش، فارغ از آمارهای رسمی و غیر رسمی، دلیل اصلی برای این ماجرای تلخ در جامعه برمی شمرد، و می‌‌افزاید: «روابط نامشروع و ازدواج‌های سفید، مسایل مالی، و اعتیاد، سه رکن اساسی برای سقط‌های غیر قانونی در کشور هستند».

این کارشناس سلامت روان و مراقبت زنان همچنین با اشاره به این نکته که بسیاری از این زنان در جریان سقط‌های غیرقانونی در معرض مرگ قرار می‌گیرند، هشدار می‌دهد: «بسیاری از این سقط‌ها در مراکز غیربهداشتی، نزد ماماهای بی‌مجوز انجام می‌گیرد که احتمال مرگ و آسیب‌های جدی بدنی از جمله شوک عفونی، پارگی رحم،‌ آسیب به احشاء،‌ ایجاد زمینه‌های ناباروری در آینده، و خونریزی، از جمله مهم‌ترین عوارض آن در بُعد جسمانی است. در بُعد روانی نیز احساس گناه و‌ افسردگی شدید از جمله مواردی است که سلامت روحی مادر را تهدید می‌کند».

او با اشاره به نقش و وظیفه مسئولان امور و رسانه‌های جمعی برای پیش‌گیری از این وضعیت، نیاز به آموزش و تسهیل زمینه‌های استفاده از لوازم جلوگیری از بارداری، و از همه مهمتر، رفع نقایص قوانین و مقررات مرتبط با این موضوع، تمامی دستگاه‌های مربوطه را در این وضعیت تکان‌دهنده و روبه افزایش در جامعه ایران، مسئول می‌داند و می‌گوید: «در سال‌های اخیر به علت ممانعت از پیش‌گیری و تاکید بر داشتن فرزند بیشتر، طرح‌های غیرکارشناسی در کشور اجرایی شد و شاید یکی از دلایل افزایش سقط جنین به صورت قانونی یا غیر قانونی در ایران، همین امر باشد. با بازنگری دقیق قوانین مربوطه و اجرایی شدن آن‌ها به نفع خانواده و جامعه، می‌توان این ماجرا را به راحتی کنترل کرد و تعداد آن را کاهش داد. 

بیشتر از