پس از آلمان، ایتالیا نیز نیروهایش را از افغانستان خارج کرد

ناتو تا اواسط سپتامبر همه نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند

کشور ایتالیا پس از آلمان بیشترین نیرو را در چهارچوب ناتو در افغانستان داشت-WAKIL KOHSAR / AFP

در حالی که نیروهای آلمانی مستقر در شمال افغانستان روز سه‌شنبه با دو پرواز، آخرین سربازان خود را از افغانستان خارج کردند، ایتالیا نیز شمار نیروهای نظامی خود در غرب افغانستان و در شهر هرات را به صفر رساند. وزیر دفاع کشور ایتالیا اعلام کرد که روز چهارشنبه، کمپ نظامی ارینا که در کنار فرودگاه هرات ایجاد شده بود، رسما به دولت افغانستان تحویل داده شده است. مقام‌های محلی در هرات می‌گویند که نیروهای ایتالیایی هر آنچه قابل انتقال بوده، با خود برده‌اند و بخشی از تجهیزات خود را نیز منهدم کرده‌اند. مشخص نیست که این تجهیزات منهدم شده شامل چه چیزهایی است اما به نظر می‌رسد تجهیزاتی که از بین برده شده، با فعالیت‌های نظامی ارتباط داشته و موجود بودن آن می‌توانسته است خطرساز باشد.

ایتالیا پس از آلمان بیشترین نیرو را در چارچوب ناتو در افغانستان داشت. ایتالیایی‌ها بیشتر در شهرهای غربی افغانستان مانند هرات، فراه و بادغیس مستقر بودند اما بیشترین حضورشان در این کشور در شهر هرات بوده است. در مقطعی از اواخر دهه هشتاد ۸۰ شمسی، تعداد نیروهای ایتالیایی به دو هزار و ۸۰۰ سرباز هم رسید. به طور کلی ۵۰ هزار سرباز ایتالیایی در غرب افغانستان ماموریت اجرا کردند و در طول این ۲۰ سال، ۵۳ سرباز این کشور کشته و ۷۲۳ سرباز نیز زخمی شدند. ایتالیا در هرات همراه با نیروهای اسپانیایی ماموریت ناتو را به پیش می‌برد و در کنار مبارزه با تروریسم، در بازسازی هرات نیز شرکت کرد.

لورنزو گوئرینی، وزیر دفاع ایتالیا، پس از رسیدن سربازان این کشور به ایتالیا گفت که هرچند نیروهای ما از افغانستان خارج شدند اما فعالیت‌های ما در افغانستان هنوز ادامه خواهد داشت و ایتالیا از طریق تقویت همکاری‌های توسعه‌ای و حمایت از جمهوریت در افغانستان،  همکاری خود با افغانستان را در شکل دیگری پیش خواهد برد.

قبل از این، کشور اسپانیا که همراه با ایتالیا ماموریت ناتو در غرب افغانستان را به پیش می‌برد، تمامی نیروهای خود را از این کشور خارج کرده بود.

همانطور که گفته شد، ایتالیا در کنار مبارزه با تروریسم در غرب افغانستان، در عملیات بازسازی هرات نیز همکاری داشت. تیم «پی‌ارتی» (PRT) ایتالیا به بازسازی غرب افعانستان کمک می‌کرد و موسسه «ایتالین کارپوریشن»هم که یک نهاد ایتالیایی کمک‌رسان است، فعالیت‌های کمک‌رسانی را در غرب افغانستان و به خصوص در شهر هرات به عهده داشت. مهم‌ترین کمک ایتالیا به غرب افغانستان، کمک ۸۶ میلیون دلاری این کشور برای توسعه فرودگاه هرات است. این کشور همچنین جاده هرات چشت را که به سوی بند سلما می‌رود، اسفالت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عرصه مبارزه با تروریسم، مهم‌ترین دستاورد نیروهای ایتالیایی در غرب افغانستان کشتن غلام یحیی اکبری، مشهور به سیاوشانی، فرمانده نیروهای مخالف دولت در هرات، بود. اکبری قبل از دشمنی با دولت افغانستان یکی از مقام‌های دولتی بود و رئیس اداره «فواید عامه» هرات بود ولی بعدا با طالبان همدست شد و تا چندین سال کابوس هولناک مردم  هرات بود. در سال ۱۳۸۸ نیروهای ایتالیایی با همکاری نیروهای امنیتی افغان، عملیاتی را علیه پایگاه این مخالف دولت افغانستان انجام دادند و او را با چندین تن از جنگجویانش که در میان آنان اتباع خارجی از جمله چند تن از اعضای سپاه پاسداران ایران هم حضور داشتند، به هلاکت رساندند.

خروج نیروهای ایتالیایی از هرات که آخرین نیروهای ناتو در غرب افغانستان  محسوب می‌شوند، این نگرانی را به وجود آورده است که پس از رفتن این نیروها، خلا ناشی از خروج آنان چگونه پر خواهد شد؛ اما واقعیت این است که نیروهای ایتالیایی و حتی نیروهای اسپانیایی از چندین سال پیش به این سو، عملیات نظامی را کنار گذاشته و بیشتر روی کمک به نیروهای امنیتی به خصوص آموزش آنان متمرکز بودند؛ به همین دلیل نباید بیش از حد نگران حضور نداشتن نیروهای ناتو در غرب افغانستان بود. فقدان این نیروها را تنها می‌توان در مراکز آموزشی نیروهای امنیتی احساس کرد که آن‌هم به نظر می‌رسد با توافق ناتو در یکی از کشورهای نزدیک به افغانستان انجام خواهد شد.

با خروج نیروهای ایتالیایی از افغانستان، به نظر می‌رسد به جز نیروهای بریتانیایی و آمریکایی، نیروی دیگری از ناتو باقی نمانده باشد. این دو کشور بیشترین نیرو را در افغانستان مستقر کرده بودند و حالا در نظر دارند به صورت غیرمستقیم از نظام افغانستان حمایت کنند و به حضور ۲۰ ساله خود که طولانی‌ترین ماموریت ناتو خارج از حوزه کشورهای عضو این سازمان است، خاتمه دهند.