یک وکیل دادگستری از صدور حکم اعدام برای حسین خیری خبر داد

«ادله قوی» در دست است که نشان می‌دهد عنوان محارب «قابلیت انطباق با اعمال انجام شده» را ندارد

تصویری از اعتراضات مردمی سال ۱۳۹۶ در تهران- STR / AFP

بابک پاک نیا، حقوقدان و وکیل دادگستری، روز چهارشنبه آخرین تحولات مربوط به پرونده چهار نفر را که به دلیل «تخریب اموال مردم به قصد مقابله با نظام» به «محاربه» متهم شده بودند، تشریح کرد و از برائت سه تن از آنان و محکومیت یک نفر به اعدام خبر داد.

او در گفت‌وگو با پایگاه خبری امتداد که گزارش آن روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: «کیفرخواستی از دادسرای امنیت (اوین) علیه ۸ نفر صادر شد که در آن، چهار نفر به عنوان محارب اعلام (شده بودند)، و مابقی تحت عنوان اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و امثالهم تحت تعقیب بودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش‌هایی که تاکنون در این زمینه منتشر شده است، به زمان و مکان بازداشت این افراد اشاره‌ای نشده است. اما با توجه به اتهام «تخریب اموال عمومی» علیه آنان که آقای پاک‌نیا اشاره کرده است، به نظر می‌رسد در جریان اعتراضات خیابانی چند سال اخیر بازداشت شده باشند.

آقای پاک‌نیا این افراد را از میان «افراد ضعیف جامعه» توصیف کرد، و گفت «دادگاه با پذیرش دفاع ما، حکم به برائت سه نفر از این افراد از عنوان محاربه داد، اما اعمال حسین خیری، دیگر متهم این پرونده را،  مصداق محاربه تشخیص داده و حکم اعدام برای او صادر کرده است.»

او افزود: «جلسات محاکمه برگزار شده و دادگاه نیز حکم خود را صادر کرده است که در حال حاضر به ما ابلاغ شده و در حال تدارک فرجام‌خواهی هستیم. تا دو هفته آینده، لایحه خود را در این خصوص تقدیم خواهیم کرد تا در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی مجدد قرار بگیرد.»

این وکیل دادگستری گفت، «ادله قوی» در دست است که نشان می‌دهد عنوان محارب «قابلیت انطباق با اعمال انجام شده» را ندارد و ایرادات شکلی زیادی نیز در پرونده وجود دارد. او در ادامه ابراز امیدواری کرد که دیوان عالی کشور حکم اعدام صادره در دادگاه را نقض کند.