تروریسم افغانستان را تهدید می‌کند و به مبارزه جهانی نیاز است

اتحادیه اروپا: هیچ‌گاه افغانستان را تنها نمی‌گذاریم و کمک‌های ما ادامه خواهد داشت

ژنرال بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان - THIERRY CHARLIER / AFP

بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان، همکاری جهانی برای مبارزه با تروریسم در این کشور را خواستار شد. 

آقای محمدی که به تازگی به این سمت منصوب شده است، روز سه‌شنبه هشتم تیرماه، در دیدار با آرنوت پاولز، معاون نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل و سفرا و معاونان سفیران کشورهای فرانسه، سوئد، هلند، ایتالیا، اسپانیا، دانمارک، آلمان، چک و فنلاند، از همکاری‌های همیشگی آنان با افغانستان در تمام عرصه‌ها به ویژه مبارزه با تروریسم جهانی تشکر کرد و گفت: «افغانستان هنوز هم با تهدید جدی تروریسم روبه‌رو است و در راستای مبارزه با تروریسم به کمک و همکاری‌های جهانی نیاز دارد.»

ژنرال بسم‌الله محمدی در این دیدار از حمایت‌های ادامه‌دار اتحادیه اروپا از دولت افغانستان و به ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی افغان قدردانی به عمل آورد و ضمن درخواست برای تداوم این حمایت‌ها و همکاری‌ها، اظهار داشت: «ما خرسندیم که نیروهای دفاعی و امنیتی کشور هم حمایت گسترده مردم و هم حمایت جامعه جهانی را با خود دارند و آرزو داریم که این حمایت‌ها دوام داشته باشد.»

او گفت: «مردم افغانستان در کنار نیروهای امنیتی‌ قرار دارند و خیزش‌های مردمی در این اواخرهم برای حمایت و دفاع از این نیروهای صورت گرفته است و تمام کارهای آنان در هماهنگی کامل با نیروهای امنیتی انجام می‌شود.»

در همین حال، پاولز، معاون نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان و نیز سفرا و دیپلمات‌های کشورهای اروپایی نیز با  تمجید و قدردانی از تلاش‌ها و رشادت‌های نیروهای دفاعی و امنیتی افغان در دفاع از جان و مال مردم افغانستان، تاکید کردند که کمک‌های کشورهایشان به دولت و مردم افغانستان ادامه خواهد یافت و آن‌ها تحت هیچ شرایطی افغان‌ها را تنها رها نمی‌کنند و فرصت‌های لازم برای پیشرفت این کشور را فراهم خواهند کرد.

تاکید وزیر دفاع افغانستان  بر وجود تهدید جدی تروریسم و همچنین خواست او مبنی بر ادامه همکاری‌های اتحادیه اروپا برای ادامه مبارزه با پدیده‌ تروریسم در حالی صورت می‌گیرد که بیش از دو دهه است جنگ در این کشور جریان دارد و با ورود آمریکا و ناتو برای نابودی این گروه‌ها (تروریسم) بساط آنان نه تنها برچیده نشد، بلکه نسبت به گذشته گسترده‌تر شده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که آمریکا و ناتو پس از ۲۰ سال مبارزه با تروریسم در افغانستان، تصمیم به رفتن گرفته‌‌اند و تاکید دارند که به هدفی که داشته‌اند رسیده‌ و تروریسم جهانی را نابود کرده‌اند؛ اما هم دولت و هم مردم افغانستان بر این باورند که تروریسم جهانی در این کشور نسبت به گذشته بیشتر شده و گسترش نیز یافته است و اگر جهان توجه نکند و افغانستان را تنها بگذارد، این گروه‌ها نه تنها افغانستان بلکه همه کشورهای جهان را آتش خواهند زد.

آگاهان سیاسی این کشور معتقدند که جهان می‌داند تروریسم در افغانستان نابود نشده بلکه قوی‌تر نیز شده‌ است اما اینکه چرا دست از مبارزه برداشته‌اند دقیقا معلوم نیست. شاید هم در غیاب مردم و دولت افغانستان با آنان به توافق رسیده‌اند و با این گفتارهایشان ما را فریب می‌دهند.

سمسور احمدزی، آگاه سیاسی، می‌گوید: «۳۰ سال پیش مردم می‌دانستند که جنگ در افغانستان برای رسیدن به قدرت سیاسی میان خود افغان‌ها جریان دارد و حرف و سخن از تروریسم نبود. پس از ظهور طالبان و آغاز جنگ آنان، امریکا و جامعه جهانی فریاد مبارزه با تروریسم سر دادند و گفتند که زادگاهش افغانستان است؛ آمدند تا آنان را نابود کنند و دوباره بروند. حالا می‌بینیم با وجودی که این تروریسم به قول آنان نابود نشده و هم افغانستان و هم شماری از کشورهای دیگر را همچنان تهدید می‌کند، آمریکا و رفقایش رخت سفر بربسته‌اند و تاکید دارند که همه‌چیز حل شده است. باید بگویم که اگر افغانستان در مبارزه با تروریسم تنها رها شود، آتش آن دامن آمریکا و ناتو را هم خواهد گرفت.»

شاپور نیازی، نظامی پیشین و آگاه سیاسی، هم می‌گوید: «همه می‌دانند که تروریسم نه تنها نابود نشده که تقویت هم شده است. وزیر دفاع ما تمام واقعیت‌ها را به نمایندگان کشورهای اروپا گفت. بله افغانستان زیر تهدید جدی تروریسم قرار دارد و نشانه‌های آن را در دو ماه پسین شاهد بودیم. حرف ما این است که لازم  نیست جهان برای ما نیروی نظامی بفرستد، تنها در بخش مالی و آموزشی کمک‌هایش را ادامه بدهد. افغان‌ها توان دفاع از کشورشان را دارند و اجازه نمی‌دهند که تروریسم در اینجا لانه کند و برای دیگران تهدید باشد.»

دولتمردان افغان نیز می‌گویند که تروریسم یک پدیده جهانی است و به مبارزه جهانی نیاز دارد. اگر جامعه جهانی به دولت افغانستان کمک مالی کند، تروریسم دیگر به هیچ وجه در این کشور پا نخواهد گرفت و نیز فرصت نخواهد یافت تا از افغانستان کشورهای دیگر را تهدید کند اما اگر کمک‌های جهانی در خصوص مبارزه با تروریسم به افغانستان خاتمه یابد، احتمال زیاد می‌رود که جهان بار دیگر با تهدیدی جدی‌تر از گذشته‌ مواجه شود.

گفتنی است نمایندگان جامعه جهانی پس از تصمیم خروج سربازانشان از این کشور، در دیدارهایی که با دولتمردان افغان در کابل و بیرون از افغانستان داشتند، تاکید کردند که به هیچ وجه این کشور را تنها رها نمی‌کنند و کمک‌ها و حمایت‌هایشان به دولت و افغان‌ها در تمام زمینه‌ها به ویژه مبارزه با تروریسم، تا مدتی طولانی ادامه خواهد داشت.