مدارک محرمانه در ایستگاه اتوبوس چه رازی را درباره روسیه برملا می‌کند؟

برخی از ایمیل‌ها و تصاویر پاورپوینت موجود در این اسناد مربوط به برنامه‌های پیش از عملیات ناو جنگی اچ‌ام‌اس دیفندر بریتانیا است

اسناد پیدا شده به کریمه مربوط می‌شود؛ منطقه‌ای که روسیه در سال ۲۰۱۴ به‌رغم محکومیت بین‌المللی، آن را از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد - FILIPPO MONTEFORTE / AFP

پس از آنکه مدارکی از وزارت دفاع که حاوی جزئیاتی درباره سفر جنجال‌برانگیز ناو جنگی بریتانیا به ساحل کریمه در ایستگاه اتوبوسی در کنت پیدا شد، تحقیقاتی در دولت بریتانیا کلید خورد.

به گزارش بی‌بی‌سی این مدارک ۵۰ صفحه‌ای که حاوی جزئیات عملیات دریای سیاه است در روز سه‌شنبه، ۲۲ ژوئن، «خیس‌خورده» پشت ایستگاه اتوبوسی در کنت توسط یکی از شهروندان پیدا شد.

وزارت دفاع گفت هفته گذشته مطلع شده است «اسناد حساس دفاعی» توسط عابری پیدا شده و به بنگاه خبری بریتانیا (بی‌بی‌سی) داده شده است. این وزارتخانه اکنون در همین باره تحقیقاتی به راه انداخته است.

روسیه همینک نیز فرصت را برای بهره‌برداری از این اشتباه شرم‌آور غنیمت شمرده است. ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، دولت بریتانیا را مسخره کرد و گفت: «۰۰۷ (جیمز باند) دیگر مثل گذشته نیست.»

او در شبکه اجتماعی تلگرام پرسید: «و اکنون سوالی معماگونه برای پارلمان بریتانیا دارم، وقتی ایستگاه اتوبوس است چه نیازی به "هکرهای روسی" داریم؟»

پس این اسناد دقیقا حاوی چه اطلاعاتی‌ است و محتوای آن درباره رویکرد دولت در مواجهه با روسیه و ادعای این کشور بر شبه جزیره کریمه چه اسراری را برملا می‌سازد؟

برخی از ایمیل‌ها و تصاویر پاورپوینت موجود در این اسناد مربوط به برنامه‌های پیش از عملیات ناو جنگی اچ‌ام‌اس دیفندر بریتانیا است که هفته گذشته از آب‌های ساحل کریمه عبور کرد، منطقه‌ای که روسیه آن را در سال ۲۰۱۴ به‌رغم محکومیت بین‌المللی،از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد.

اسنادی که به بی‌بی‌سی داده شده است ظاهرا نشان می‌دهد عملیات هفته گذشته که «عملیات دیترویت» نام گرفته است با علم به این انجام شده که روسیه ممکن است واکنشی تهاجمی نشان دهد.

یکی از مقام‌ها درباره برنامه برای حرکت به سوی آب‌های اوکراین از ساحل کریمه، می‌پرسد: «درباره "مهمانی خوش‌آمدگویی" احتمالی چه می‌دانیم؟»

یکی از اسناد تحلیلی هشدار می‌دهد: «با عبور از فعالیت دفاعی به اقدام‌های عملیاتی بسیار محتمل است که مواجهه با نیروی دریایی و نیروی هوایی روسیه بسیار بیشتر و قاطعانه‌تر شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سه واکنش احتمالی مسکو به سفر اچ‌ام‌اس دیفندر بررسی شده بود، از واکنش «امن و حرفه‌ای» گرفته تا واکنش «ناامن و غیرحرفه‌ای».

این مدارک همچنین نشان می‌دهد فرماندهان نظامی راه کم‌خطرتری را نیز در آب‌های اوکراین مد نظر داشتند که بسیار دورتر از آب‌های مورد مناقشه نهایی بود.

اما در مدارک تحلیلی همچنین هشدار داده شد که روسیه ممکن است استفاده از مسیر کم‌خطرتر را حاکی از «هراس» بریتانیا تلقی کند و به کرملین اجازه دهد ادعا کند بریتانیا اکنون ادعای این کشور درباره آب‌های قلمروی اطراف کریمه را به رسمیت می‌شناسد.

مقام‌ها که کاملا از احتمال وقوع جنگی خبری مطلع بودند همچنین درباره این بحث کردند که عملیات آن‌ها چگونه دیده خواهد شد. آن‌ها گفتند: «ما روایتی قوی و مشروع داریم» و به خبرنگاران بی‌بی‌سی و دیلی میل اشاره کردند که روی عرشه حضور داشتند و «به طور مستقل اقدام‌های اچ‌ام‌اس دیفندر را تایید» خواهند کرد.

ناو اچ‌ام‌اس دیفندر در این سفر در ۲۳ ژوئن در فاصله ۱۲ مایلی از ساحل کریمه عبور کرد. روسیه درواقع واکنشی مهاجمانه داشت و جت‌های جنگی خود را فرستاد تا بالای ناو به پرواز درآیند و کشتی‌هایش را برای تهدید ناو جنگی بریتانیا اعزام کرد.

وزیر دفاع روسیه همچنین ادعا کرد توپ‌های اخطار شلیک شده‌اند و بمبی در مسیر اچ‌ام‌اس دیفندر انداخته شده است اما وزارت دفاع بریتانیا این شلیک‌ها را که در فاصله‌ای دور انجام شد کم اهمیت تلقی کرد و آن‌ها را بخشی از «مانوری مسلحانه» عنوان کرد.

گرچه دولت بریتانیا سعی کرد این سفر را به عنوانی سفری معمولی ترسیم کند و متحدان دولت هم تایید کردند که این ناو از آب‌های اوکراین عبور کرده است اما گفته می‌شود برخی از وزرای کابینه از ماهیت مقابله‌ای این عملیات ناراضی بودند.

به گزارش نشریه تایمز، دومنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، به وزارت دفاع هشدار داد سفر دریایی ناوی جنگی در نزدیکی کریمه اقدامی بسیار تهاجمی تلقی خواهد شد.

مدرک دیگری که در همین اسناد خیس‌خورده در کنت پیدا شده ظاهرا حاوی پیشنهادهایی برای حضور نظامی بریتانیا در افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور است.

حزب کارگر گفت کشف این مدارک توسط شهروندی معمولی «همان‌قدر که برای وزرا شرم‌آور است، نگران‌کننده هم است».

جان هیلی، وزیر دفاع در سایه، گفت بن والاس، وزیر دفاع باید تایید کند که امنیت ملی به مخاطره نیفتاده و تمهیداتی اتخاذ شده تا «مطمئن شویم اتفاقی مانند این مورد هرگز دوباره رخ نخواهد داد».

آقای والاس باید این تحقیقات را از خانه پی بگیرد. آقای وزیر و شش تن از اعضای ارشد نیروهای نظامی بریتانیا  پس از آنکه آزمایش سرلشکر نیک کارتر، فرمانده نیروهای مسلح بریتانیا، به کووید-۱۹ مثبت شد خود را قرنطینه کرده‌اند. 

آقای هیلی دوشنبه، ۲۸ ژوئن، در مجلس عوام فرصت یافت تا سوالی اضطراری طرح کند تا وزیر دفاع مجبور شود جزئیاتی بیشتر درباره چند و چون وقوع این اشتباه امنیتی عنوان کند. 

© The Independent