برای کار به عشق‌آباد نروید

پایتخت ترکمنستان به اندازه هنگ‌کنگ برای کارگران خارجی، گران است

 ترکمستان در چند سال اخیر درگیر رکود اقتصادی است-Igor SASIN / AFP

جدیدترین رتبه‌بندی شهرهای جهان برای آنکه بدانیم در کدام شهر برای زندگی باید پول بیشتری خرج کنیم منتشر شد.

مرسر که یک شرکت مدیریت مالی آمریکایی است، در بیست و هفتمین تحقیق سالانه هزینه زندگی، داده‌های ۲۰۹ شهر جهان در پنج قاره را تجزیه‌وتحلیل کرد تا مشخص کند وضعیت مالی و رفاه و مخارج زندگی در آن‌ها برای کارگران خارجی چطور است.

این هزینه مقایسه‌ای بیش از ۲۰۰ قلم کالا از محل اسکان و حمل‌ونقل گرفته تا مواد غذایی و لوازم‌خانگی را برای رتبه‌بندی هر شهر مشخص می‌کند تا با بقیه شهرها مقایسه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با مشخص شدن این آمارها، عشق‌آباد در ترکمنستان صاحب ‌عنوان گران‌ترین شهر جهان شد و پس‌ازآن هنگ کنگ و بیروت در لبنان دوم و سومین شهرهای گران شدند. هر دو این شهرها در سال گذشته درگیر اعتراض‌های خیابانی بودند. توکیو چهارم شد. سهم سوئیس از این فهرست سه شهر زوریخ، ژنو و برن به ترتیب در رده‌های پنجم، هشت و دهم بود.

لندن هم یک رتبه صعود از نظرسنجی سال گذشته، در میان ۲۰ نفر برتر قرار گرفت و در جایگاه ۱۸ قرار گرفت. بیرمنگام، آبردین و گلاسگو هم در بین گران‌ترین شهرهای بریتانیایی بودند اما در رتبه‌های از صد به بالا.

نیویورک در رتبه چهاردهم این فهرست، گران‌ترین شهر ایالات‌متحده است. لس‌آنجلس (۲۰)، سانفرانسیسکو (۲۵)، هونولولو (۴۳) و شیکاگو (۴۵) هم برای زندگی شهرهای گرانی هستند.

شش شهر از ۱۰ شهر بالای فهرست گران‌ترین شهرهای جهان از آن آسیا است اما چطور عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان و هنگ‌کنگ را با هم مقایسه کنیم؟

هنگ‌کنگ، قطب اقتصادی آسیا، یکی از آزادترین اقتصادهای دنیا را دارد در مقایسه با آن ترکمنستان، یکی از بسته‌ترین و غیر شفاف‌ترین اقتصادهای دنیاست. ما حتی از آمار واقعی شیوع کرونا در این کشور هم اطلاع درستی نداریم

دلیل افزایش هزینه‌های زندگی در عشق‌آباد در طی دو سال گذشته، بحران مالی مداوم ترکمنستان است که منجر به کمبود مواد غذایی و تورم شدید شده است.

بزرگ‌ترین تغییر نسبت به نظرسنجی سال گذشته، بالا آمدن نام بیروت از چهل و پنجمین شهر گران‌قیمت برای کارگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ به سومین شهر گران‌قیمت امسال ۲۰۲۱، بود.

رکود اقتصادی لبنان، همه‌گیری کرونا و انفجار بندر بیروت در اوت سال گذشته عوامل اصلی این تورم است که همچنان نیز ادامه دارد.

با افزایش ارزش یورو در برابر دلار آمریكا باعث شد که شهر نیویورک به‌طورکلی از ۱۰ شهر گران مرسر خارج شود، درحالی‌که پاریس از شماره ۵۰ در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۳۳ در سال ۲۰۲۱ رسید.

اگر در خارج از کشور خودتان دنبال کار می‌گردید و پیشنهاد کاری از شهرهای مختلف جهان جلوی چشمتان دارید قبل از انتخاب حتماً سری به این فهرست بزنید تا بدانید به‌عنوان یک خارجی چه چیزی آنجا در انتظارتان است.

بیشتر از زندگی