تعلیق کمک‌ تسلیحاتی ایالات متحده به اوکراین هم‌زمان با دیدار بایدن و پوتین

توقف ارسال کمک‌ها به اوکراین، در حالی صورت گرفت که دولت آمریکا به تحریم‌ها علیه شرکت روسی سازنده خط لوله نورد استریم ۲ پایان داد

دیدار جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ژنو-  Saul Loeb/Pool via REUTERS

بنا به گزارش پولیتیکو، در آستانه دیدار این هفته سران روسیه و آمریکا در ژنو، کاخ سفید دستور تعلیق ارسال ۱۰۰ میلیون دلار کمک نظامی در قالب سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه‌برد و اسلحه ضدتانک و سلاح‌های کوچک به اوکراین را صادر کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، جمعه شب در بیانیه‌ای، گزارش توقف کمک امنیتی دولت به آن کشور را «مزخرف» خواند و گفت ایالات متحده هم‌چنان شدیداً حامی دولت اوکراین است.

او گفت «در همین هفته پیش و قبل از دیدار سران ایالات متحده و روسیه،‌ ۱۵۰ میلیون دلار کمک امنیتی شامل سلاح‌های مرگبار به آن کشور فرستادیم.»

پیش‌تر، پولیتیکو به نقل از چند منبع «آگاه از مذاکرات داخلی» گزارش کرده بود که در آستانه دیدار خطیر جو بایدن و ولادیمیر پوتین و پس از اعلام عقب‌نشینی نیروهای روسیه در مرز اوکراین، پیشنهاد کمک تسلیحاتی به آن کشور از سوی ایالات متحده به تعویق افتاده بود.

برآورد نشان می‌داد که روسیه سپاهی ۱۰۰ هزار نفری به همراه گردان‌های موشکی و یگان‌های زرهی در مرز کریمه با اوکراین مستقر کرده است و قرار بود دولت بایدن در واکنش به آن، این بسته کمک تسلیحاتی و غیرتسلیحاتی را روانه اوکراین کند. خبر تخصیص این بسته را ابتدا واشنگتن پست منتشر کرده بود.

به گزارش واشنگتن پست، کاهش این نیروهای نظامی از اواخر ماه آوریل منجر به تعویق در فرستادن این بسته شده است، اما اگر روسیه حضور خود را در مرزها پررنگ‌تر کند، ارسال فوری بسته به اوکراین همچنان ممکن است.

توقف ارسال کمک مذکور به اوکراین، در حالی صورت گرفت که دولت آمریکا به تحریم‌ها علیه شرکت روسی سازنده خط لوله نورد استریم ۲ پایان داد و بدان ترتیب، تحولی اساسی در رابطه‌اش با کرملین ایجاد کرد.

در جریان سفر آقای بایدن به اروپا، او در پاسخ به این سؤال که آیا اوکراین عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد شد یا نه، پاسخ واضح «بله» یا «نه» نداد. کرملین گفته است که پذیرش آن کشور در این پیمان، «خط قرمز» مسکو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن گفت: «جواب مستقیم ندارم. باید ببینیم چه می‌شود. هم‌زمان، هر کاری بتوانیم می‌کنیم تا اوکراین را در جایگاهی قرار دهیم که بتواند هم‌چنان در برابر حمله‌های روسیه مقاومت کند.»

او افزود «بستگی به این دارد که شرایط ما را برآورده کنند یا نه. واقعیت این است که همچنان باید به فساد پایان دهند و در واقع باید برای ورود به این نقشه، راه معیارهای مورد نظر را احراز کنند.»

به گزارش رویترز، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین،  در مصاحبه با شبکه رادیویی اکو در مسکو، اجلاس سران ژنو را در مجموع مثبت ارزیابی کرد، اما گفت مسکو حواسش به وضعیت عضویت اوکراین در ناتو هست.

آقای پسکوف گفت: «حواسمان کاملاً به این موضوع هست و پیوستن اوکراین به پیمان ناتو واقعاً خط قرمز ماست.»

او گفت: «البته که این موضوع (برنامه پیوستن اوکراین به این پیمان) موجب نگرانی ماست.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین،  خواستار عضویت فوری این کشور در پیمان ناتو و دسترسی به تسلیحات نظامی مورد نیاز کشورش شده است. او روز ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) در مصاحبه با واشنگتن پست گفت روسیه به حرف اهمیتی نمی‌دهد، فقط عمل را جدی می‌گیرد.»

 وی گفت: «اگر ببینند غرب کاری جز حرف زدن نمی‌کند،‌ دست‌ خود را در این زمینه باز می‌بینند.»

خانم ساکی با به‌چالش کشیدن گزارش پولیتیکو راجع به توقف ارسال بسته کمک، به سخنان رئیس جمهوری اشاره کرد که گفته بود آمریکا به اوکراین در حفظ موقعیتش برای مقاومت در برابر حمله‌های روسیه کمک می‌کند.

حانم ساکی گفت: «هم‌اکنون کل مبلغی را که کنگره در قالب طرح کمک امنیتی به اوکراین تصویب کرده بود، تأمین کرده‌ایم.»

وی افزود: «همچنین در صورت افزایش احتمالی حمله‌‌های روسیه، بودجه‌‌ای اضافی نیز برای کمک به اوکراین در نظر گرفته‌ایم.»

© The Independent