به‌یادماندتی‌ترین دیدارها بین رهبران آمریکا و روسیه

از فنلاند تا یالتا، رهبران ایالات متحده و روسیه و اتحاد جماهیر شوروی در ۷۵ سال گذشته با یکدیگر دیدار کرده‌اند

رونالد ریگان و میخاییل گورباچف- AFP 

دیدار جو بایدن و ولادیمیر پوتین در سوئیس آخرین دیدار در سطح بالا بین دو ابرقدرت است.

از فنلاند تا یالتا، رهبران ایالات متحده و روسیه و اتحاد جماهیر شوروی (تا پیش از فروپاشی آن) در ۷۵ سال گذشته با یکدیگر دیدار کرده‌اند. برخی از این دیدارها سیاست جهان را شکل داده است. برخی دیگر اهمیت تاریخی کمتری داشته‌اند، اما به همان اندازه مایه شگفتی بوده‌اند.

ژوئیه ۲۰۱۸: هلسینکی، فنلاند؛ دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین

در زمانی که پوتین به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم بود، ترامپ با ابراز تحسین از رهبر روسیه اشارات توجه‌بر‌انگیزی مطرح کرد. رئیس جمهوری پیشین آمریکا از کنار موضوع حمله روسیه به اوکراین، اتهامات نقض حقوق بشر، و هشدارها درباره حملات سایبری کرملین به آمریکا و متحدانش گذشت. ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی‌اش با پوتین درباره آن که آیا پوتین در انتخابات آمریکا دخالت کرده است، وانمود کرد که کودکانه سخنان رهبر روسیه [مبنی بر دست نداشتن در آن را] باور می‌کند. ترامپ به خبرنگاران گفت: «رئیس جمهوری پوتین گفت روسیه مرتکب این کار نشده است. من دلیلی نمی‌بینم که ادعای او را رد کنم.»

سپتامبر ۲۰۱۶: هانگ‌ژو ، چین؛ دیدار باراک اوباما و ولادیمیر پوتین

این نشست همیشه به دلیل نگاه‌ سرد طرفین در خاطره‌ها به یاد خواهد ماند. روسای جمهوری اوباما و پوتین، در هنگامه تیرگی روابط بین ایالات متحده و روسیه در نشستی که در حاشیه اجلاس جی ۲۰ در چین برگزار شد، تبادل نظر کردند. رهبر ایالات متحده خواستار بهبود همکاری در زمینه سیستم‌های دفاع موشکی و یافتن راه‌حلی برای جنگ داخلی در سوریه بود. چنان نشد. اوباما آن دیدار را پس از خداحافظی دو نفر، «رک، صریح و تجاری‌مآب» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژوئن ۲۰۰۱: لوبانا، اسلوونی؛ دیدار جورج دبلیو بوش و ولادیمیر پوتین

در نشست‌های بین آمریکا و روسیه، این یکی عاشقانه از آب در آمد. بوش درباره پوتین گفت: «به چشمان این مرد نگاه كردم. او را بسیار سرراست و قابل‌اعتماد دیدم. ما گفت‌وگوی خوبی داشتیم. توانستم تا حدی حسی از روحیات درونی او به دست آورم.» چند ماه بعد، در پی حوادث ۱۱ سپتامبر، پوتین برای پیشنهاد کمک برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی با بوش تماس گرفت. رهبر روسیه یکی از اولین رهبران خارجی بود که چنین کرد. بوش برای این کار ارزش قائل بود. پوتین بعداً از مزرعه بوش در تگزاس دیدار کرد. از آن دیدار، عکس آن‌ها در در حال رانندگی با وانت منتشر شد.

اکتبر ۱۹۸۶: ریکیاویک، ایسلند؛ دیدار رونالد ریگان و میخائیل گورباچف

در پسِ لبخندها و شوخی‌ها، رونالد ریگان و میخائیل گورباچف صمیمیتی بین خود شکل دادند که بسیاری را متعجب کرد، به‌خصوص که رئیس جمهوری ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی را «امپراتوری شیطانی» می‌نامید. دوستی ایجاد شده در سوئیس برای رهبران ابرقدرت‌های جهانی در مسیر توافق بر سرِ بازکردن یخ جنگ سرد بسیار ضروری بود. موضوع مورد علاقه دو طرف، این مسئله مهم بود که چگونه می‌توان سلاح‌های هسته‌ای را تحت کنترل درآورد و پس از سال‌ها رقابت سخت، روابط بین‌المللی بهتری برقرار کرد. یک سال بعد، هر دو کشور پیمان سلاح‌های هسته‌ای برد متوسط ​​را در واشنگتن امضا کردند.

فوریه ۱۹۴۵: یالتا، کریمه؛ فرانکلین روزولت و جوزف استالین

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، این شهر تفریحی شوروی در کناره دریای سیاه میزبان رئیس جمهوری ایالات متحده، استالین، و وینستون چرچیل، در تلاش آنان برای یافتن راه‌هایی برای تسریع در پایان جنگ و بازسازی اروپا پس از درگیری بود. با این حال، آن دیدار به آغاز جنگ سرد تعبیر شده است که در ۴۵ سال آینده بر این قاره تسلط داشت. استالین با موفقیت توانست رهبران دو کشور متفق را به پذیرش ایجاد «حوزه‌‌های نفوذ» شوروی در اروپای شرقی مجاب کند. به این ترتیب، بخش‌های بزرگی از این قاره تحت کنترل مستقیم مسکو قرار گرفت

© The Independent

بیشتر از جهان