سربازها چندین ماه است که حقوق نگرفته‌اند

دوران سربازی برای رشد اقتصادی و شغلی یک فرد چندان ارزشی ندارد و برخی از مردان از آن به‌عنوان «عقب افتادن از زندگی» یاد می‌کنند

حقوق برخی از سربازان نه‌تنها در سه ماه گذشته بیشتر نشده بلکه همان اندک حقوق ماه‌های قبل را هم دریافت نکرده‌اند - عکس از اقتصاد آنلاین

در حالی که فشار اقتصادی هر روز بیشتر می‌شود، وعده‌های پیشین مبنی‌بر افزایش حقوق سربازان در سال جدید، نه‌تنها عملی نشده، بلکه بسیاری از سربازها چندین ماه است که همان حقوق حداقلی پیشین را نیز دریافت نکرده‌اند.

اواخر فروردین سال جاری، ستاد نیروهای کل مسلح اعلام کرد که حقوق سربازها افزایش می‌یابد. در همین راستا، محسن دهنوی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز گفت «بر اساس قانون باید ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق یک پایور به یک سرباز پرداخت شود. به دنبال اجرای این قانون از فروردین سال ۱۴۰۰ حداقل حقوقی که به یک سرباز دارای مدرک دیپلم در مناطق عادی پرداخت می‌شود مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده که تقریباً ۴ برابر مبلغی است که در گذشته به آنها پرداخت می‌شد و برای سربازان متأهلی هم که در منطقه عملیاتی با مدرک تحصیلی بالاتر حضور دارند تا ۴ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌شود.»

اما به نظر می‌رسد که واقعیت با وعده‌های پیشین متفاوت است.

به گزارش تجارت نیوز، حقوق برخی از سربازان نه‌تنها در سه ماه گذشته بیشتر نشده بلکه همان اندک حقوق ماه‌های قبل را هم دریافت نکرده‌اند. برخی هم می‌گویند خبری از چهار برابر افزایش حقوق و حقوق چهار میلیونی نیست و حتی حقوقشان دو برابر هم نشده است چه رسد به چهار برابر!

این پایگاه خبری به نقل از یکی از سربازان می‌نویسد که او به جای یک میلیون و هفتصد هزار تومان، تنها ۷۰۰ هزار تومان دریافت کرده است.

فرد دیگری که در تهران دوران سربازی خود را می‌گذراند، می‌گوید که حقوق اردیبهشت خود را نیز هنوز دریافت نکرده است.

پیش‌تر، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس شورای با اعلام اینکه سه میلیون مشمول غایب داریم گفته بود: «باید سربازی اجباری جمع شده و نیروهای متخصص نظامی برای حراست از امنیت و اقتدار کشور استخدام شوند.»

سربازی اجباری اکنون به‌عنوان یکی از دلایل «تأخیر در ازدواج و به دنبال آن کاهش جمعیت» در دستور کار مرکز پژوهش‌های مجلس ایران قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحث اصلاح یا حذف سربازی اجباری پسران در ایران یا آنچه در قانون «خدمت وظیفه عمومی» خوانده می‌شود قدمتی به‌اندازه خود سربازی دارد. تمام مردان بالای ۱۸ سال ایرانی، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید به خدمت سربازی بروند. همین موارد استثنا در سال‌های اخیر باعث شده این قانون بارها به مجلس ایران برود و برگردد بی‌آنکه نتیجه روشن یا پایداری داشته باشد.

دوران دو ساله سربازی از معضلات جدی بسیاری از جوانان مذکر ایرانی به شمار می‌رود که از بسیاری از خدمات شهروندی همچون خروج از کشور، دریافت برخی از وام‌ها و اشتغال به دلیل نرفتن به نظام وظیفه محروم می‌شوند. مدت زمان طولانی این دوران و بدرفتاری با سربازان نیز همواره مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است. زمانی امکان خرید سربازی به وجود آمد ولی بعد از چندی لغو شد و تا مدت‌ها امکان گرفتن معافیت از سربازی به طرق قانونی وجود داشت.

دوران سربازی شاید برای کشور مفید باشد ولی برای رشد اقتصادی و شغلی یک فرد چندان ارزش مالی ندارد و شاید از این روست که برخی از مردان از دوران به‌عنوان «عقب افتادن از زندگی» یاد می‌کنند.