دادگاه بررسی جنایت جنگی سربازان استرالیا در افغانستان؛ «پای مصنوعی یک افغان را با خود بردند»

دادگاهی در استرالیا بدرفتاری سربازان این کشور با غیرنظامیان در افغانستان را بررسی می‌کند

سربازان استرالیایی متهم به بدرفتاری با غیرنظامیان افغان شده اند-STU DOOD / AUSTRALIAN DEPARTMENT OF DEFENCE / AFP

در استرالیا، دادگاهی برای بررسی جنایات جنگی سربازان این کشور در افغانستان در جریان ماموریت آنان در سال‌های پیش در جریان است. به گزارش گاردین، در این دادگاه، این موضوع که سربازان استرالیایی یک غیرنظامی افغان را که پای مصنوعی داشته است، به ضرب گلوله از پای درآورده‌ و پای او را با خود به پایگاه نظامی این کشور برده‌اند، در حال بررسی است.

وکیل مدافع گفته است که سربازان بعدا از این پای مصنوعی برای نوشیدن مشروبات الکلی استفاده کرده‌اند.

براساس گزارش‌ گاردین، از جریان استفاده از این پای مصنوعی برای نوشیدن در یک بار غیرمجاز در پایگاه نظامی استرالیا در افغانستان، صدها عکس در دست است.

قبلا مشخص شده بود که از این ماجرا عکس‌هایی موجود است و تعداد انگشت‌شماری هم منتشر شده بود، اما وجود این میزان عکس‌ از سربازان استرالیایی در میخانه‌ای در پایگاه نظامی این کشور در افغانستان که ماجرا را به طور گسترده‌ای نشان می‌دهد، روز چهارشنبه در دادگاه فدرال فاش شد.

در مرکز این اتهامات بن رابرتس اسمیت قرار دارد که رسانه‌های استرالیایی را به دلیل اتهام بستن واهی به دادگاه کشانده است. او کانبرا تایمز و سیدنی مورنینگ هرالد را متهم کرده است که باعث بدنامی او شده‌‌اند در حالی که در هیچ جنایات جنگی دست نداشته است؛ اما اکنون این رسانه‌ها می‌گویند توانسته‌اند به صدها عکس از جریان میخوارگی با پای مصنوعی قربانی افغان، دست پیدا کنند. براساس گزارش‌ها، این عکس‌ها را همسر پیشین آقای اسمیت ۴۲ ساله در اختیار روزنامه‌ها قرار داده است.

وکلای روزنامه‌ها می‌خواستند این عکس‌ها را پیش از برگزاری دادگاه آماده کند.

متیو ریچاردسون، وکیل مدافع آقای اسمیت می‌گوید: «ما روی این کار می‌کنیم تا این شواهد را تا ساعت چهار عصر جمعه پیش رو آماده کنیم. اما نمی‌توانم  صدها عکس از سربازان در جریان نوشیدن از پای مصنوعی را آماده کنم. اینها خیلی سنگین و قطورند.»

او می‌گوید: «تمام این عکس‌ها در اختیار طرف (۹ روزنامه) قرار دارد چرا که اسناد را همسر پیشین موکلم فراهم کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما وکلای روزنامه‌ها این ادعا را که ایما رابرتس، همسر پیشین آقای رابرتس این عکس‌ها را در اختیار آنها قرار داده است، رد کرده‌اند. انتظار می‌رود خانم رابرتس نیز در دادگاه شهادت بدهد.

نوشیدن از پای مصنوعی یک قربانی، به نمادی از جنایت علیه بشریت تبدیل شده که بدرفتاری سربازان استرالیایی در محل ماموریت ‌آنان را شهره عام وخاص کرده است.

براساس گزارش‌ها، این حادثه در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاده است و در آن، رابرتس اسمیت یک غیرنظامی معلول افغان را به ضرب گلوله کشته و بعد پای او را با خود به پایگاه «به غنیمت» برده است.

وکلای رابرتس اسمیت پیش‌تر به دادگاه گفته بودند که او مردی با پای مصنوعی را کشته که عضو طالبان بوده، اما سرباز دیگری پای مصنوعی را با خود به پایگاه برده است. آقای اسمیت این اتهامات را رد کرده و گفته است که گزارش روزنامه‌ها بر اساس دروغ بنا شده است.

انتظار می‌رود جلسه دادگاه در تاریخ ۷ ژوئن در سیدنی شروع شود و ۱۰ هفته طول بکشد.

بیشتر از جهان