«جلاد» مافیا از زندان آزاد شد

جیووانی بروسکا در بیش از ۱۰۰ قتل نقش داشته است

جیووانی بروسکا، عضو سابق مافیای سیسیلی کوزا نوسترا که به «جلاد» معروف است- Giovanni Brusca

مردی که بمبی را منفجر کرد و منجر به قتل جیووانی فالکون، قاضی ضدمافیایی ایتالیایی، در سال ۱۹۹۲ شد، بعد از سپری کردن حکم ۲۵ سال حبس خود، از زندان آزاد شد.

جیووانی بروسکا، عضو سابق مافیای سیسیلی کوزا نوسترا که به «جلاد» معروف است، ۳۱ مه، از زندان ربیبیا در رم آزاد شد.

آقای بروسکا هنوز نمی‌تواند تعداد دقیق قتل‌هایی را که در آنها دخیل بوده است، اعلام کند. او در کتابی درباره خود به نام «من جیووانی فالکون را کشتم»، اظهار داشت: «بیش از ۱۰۰ نفر، ولی قطعا کمتر از ۲۰۰ نفر.»

آن قتل‌ها شامل قتل قاضی فالکون، همسرش، و سه افسر پلیسی بود که آنان را همراهی می‌کردند و همه در بمب‌گذاری ۱۹۹۲ کشته شدند. آن شمار همچنین شامل جوزپی دی ماتیو ۱۴ ساله می‌شود که در ۱۹۹۶ جان باخت. آقای دی ماتیو پسر یکی از اعضای سابق کوزا نوسترا بود که خبرچین دولت شد. پسرک بیش از دو سال گروگان گرفته شد تا دست‌آخر خفه شد و جنازه‌اش در اسید حل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بروسکا کمی بعد از مرگ دی ماتیو بازداشت شد و به حبسی ۳۰ ساله به دلیل نقش خود در آن قتل محکوم شد. در سال ۱۹۹۷ هم به دلیل بمب‌گذاری ۱۹۹۲ به ۲۶ سال حبس محکوم شد.

برای اجتناب از سپری کردن باقی عمر خود در زندان، آقای بروسکا هم تغییر موضع داد و به دادستانان دولت کمک کرد تاعلیه جرایم سازمان‌یافته در ایتالیا مبارزه کنند. او جزئیاتی از حملاتی مرگبار در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی ارائه داد و درباره مذکراتی بین اعضای مافیا و مقامات ایتالیایی شهادت داد تا جلو افزایش بمب‌گذاری‌های اوایل دهه ۱۹۹۰ در سراسر ایتالیا گرفته شود.

به دلیل همکاری بروسکا با مقامات، حکم او کاهش یافت و در ۳۱ مه سال جاری از آزادی زودهنگام برخوردار شد.

ماریا فالکون، خواهر قاضی فالکون، گفت از این خبر «ناراحت» شده است، ولی افزود: «قانون است، قانونی که خود برادرم خواهانش بود و از همین رو باید به آن احترام گذاشت.»

اما بیوه‌های افسران پلیسی که در بمب‌گذاری ۱۹۹۲ کشته شدند،  کمتر توانستند این وضعیت را هضم کنند. تینا مونتینارو، بیوه افسر آنتونیو مونتینارو، در صحبت با بنگاه خبری ایتالیایی آدنکرونوس گفت: «خشمگینم، واقعا خشمگینم. تمام ایتالیا باید خشمگین باشد.»

رزاریو کوستا، بیوه افسر پلیس دیگری که در همان حمله کشته شد، به روزنامه کوریره دلا سرا گفت: «او فقط با مراجع قضایی همکاری کرده تا از منافع آن برخوردار شود.»

سیاستمداران نیز از آزادی آقای بروسکا ابراز نومیدی کردند.

متئو سالوینی، دبیر حزب سیاسی دست‌راستی لگا نورد، گفت: «این «عدالتی» نیست که ایتالیایی‌ها شایسته آن هستند.»

ویرجینیا راگی، شهردار رم، نیز آزادی بروسکا را «توهینی ناپذیرفتنی و بی‌عدالتی برای کل کشور» توصیف کرد.

فدریکو کافیرو دراهو، دادستان ارشد ضدمافیا،لحنی بی طرفانه داشت و به رویترز گفت: «فارغ از این که افراد چه فکری درباره جنایاتی که او در آن زمان مرتکب شده است دارند، او همکاری کرده است. نباید فراموش کنیم او اطلاعاتی درباره بمب‌گذاری‌هایی هم در سیسیل و هم در سراسر ایتالیا ارائه کرده است.»

او افزود: « قضات آشکارا معتقدند که حکم او شامل حبس به میزانی مناسب بوده است.»

آقای بروسکا که اکنون ۶۴ سال دارد و تا ۴ سال تحت حبس تعلیقی خواهد بود و دولت از او محافظت خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان