شبکه انتقال برق آلمان و نروژ از زیر دریا متصل شدند

پروژه نوردلینک با هزینه دو میلیارد یورویی باعث انتقال برق بین کشورها و در راستای انرژی‌های تجدیدپذیر است

نوردلینک انتقال آلمان به انرژی‌های تجدیدپذیر را تسهیل خواهد کرد. در عین حال، انرژی مورد نیاز نروژ را نیز تأمین می‌کند - Gorm Kallestad / NTB / AFP

آلمان و نروژ روز پنجشنبه هفته گذشته کابل زیردریایی جدیدی را به کار گرفتند که شبکه‌های برق دو کشور را به‌طور مستقیم به هم متصل می‌کند. این پروژه به‌عنوان گام اصلی تلاش اروپا برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر توصیف شده است.

این پروژه دو میلیارد یورویی به نام نوردلینک، به آلمان این امکان را می‌دهد که برق اضافی را از پارک‌های بادی خود به نروژ صادر کند. نروژ خود می‌تواند با استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی این کشور شمال اروپا، در دوره‌هایی که نیروگاه‌های بادی آلمان فعال نیستند، تقاضای آلمان را تأمین کند.

به گزارش تایمز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مراسم مجازی روشن‌کردن رسمی اتصال شبکه برق دو کشور، گفت: «ما در نقطه عطف تأمین انرژی در اروپا هستیم. این کابل ۳۸۷ مایل در زیر دریای شمال، از ایالت شمالی شلسویگ-هولشتاین آلمان تا تونستاد در جنوب نروژ ادامه دارد و اپراتورها می‌گویند می‌تواند برق کافی برای تأمین هم‌زمان ۳.۶ میلیون خانوار را انتقال دهد.»

نخست‌وزیر نروژ، ارنا سولبرگ، در مورد این پروژه که ۱۰ سال به طول انجامید، گفت: «نوردلینک انتقال آلمان به انرژی‌های تجدیدپذیر را تسهیل خواهد کرد. در عین حال، انرژی مورد نیاز نروژ را نیز تأمین می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلودیا کمفرت، کارشناس ارشد انرژی در انستیتوی تحقیقات اقتصادی آلمان در این باره، گفت: «این سیستم جدید باید به کاهش قیمت برق در آلمان کمک کند که در حال حاضر در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نسبتاً بالا است. نروژ نفت‌خیز تقریباً تمام نیازهای برق خود را با استفاده از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند و برق تأسیسات برق‌آبی آن نسبتاً ارزان است.»

او در ادامه با اشاره بر اینکه آلمان با بهره‌گیری از شبکه برق نروژی می‌تواند از ساخت نیروگاه‌های جدید پرهیز کند، تأکید کرد: «نوردلینک جایگزینی برای گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر در آلمان نیست، اما می‌تواند به طور قابل توجهی به تعادل نوسانات کمک کند.»

دولت آلمان اخیراً اعلام کرد که هدف این کشور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور به "صفر مطلق" تا سال ۲۰۴۵ است. از آنجا که آلمان در سال آینده آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای خود را متوقف می‌کند و استفاده از زغال‌سنگ را تا سال ۲۰۳۸ به‌تدریج قطع می‌کند، برای پاسخگویی به نیاز ۸۳ میلیون جمعیت و تداوم فعالیت صنعت، به یک توسعه گسترده تولید برق بادی و خورشیدی نیاز دارد.

بیشتر از جهان