مذاکره‌کنندگان صلح به زودی به دوحه «برمی‌گردند»

رئیس شورای عالی مصالحه ملی با هیئت مذاکره‌کننده دیدار کرد و گفت این هیئت برای از سرگیری مذاکرات صلح به زودی به دوحه بازمی‌گردد

هفته‌ها است که هیچ گفت‌وگوی بین طالبان و مذاکره‌کنندگان صلح دولت انجام نشده است- سپیدار 

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، با اعضای هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان دیدار و اعلام کرده است که این هیئت برای از سرگیری گفت‌وگوها با طالبان، به زودی  دوباره به دوحه بازمی‌گردد.

او در توییتی نوشته است:‌ «در دیدار مشترک با اعضای هیئت مذاکره‌کننده جمهوریت در روند صلح، تحولات اخیر در کشور و گام‌های پیش رو را بررسی کردیم. ما به تعهد خود برای یافتن توافق سیاسی تاکید کردیم. تیم مذاکره‌کننده به زودی به دوحه بازمی‌گردند و امیدواریم که گفت‌وگوها از سر گرفته شود.»

هفته‌ها است که گفت‌وگوی معناداری بین طالبان و مذاکره‌کنندگان دولت انجام نشده است، اما به مناسبت عید فطر، دیدارهایی بین دو طرف برگزار شد که در جریان آن، دو طرف خود را به ادامه مذاکرات متعهد دانستند. از سوی دیگر، گفت‌وگوهای پیشنهادی سازمان ملل متحد، ترکیه و قطر بین طالبان و دولت در استانبول همچنان پا در هوا است و در آن زمینه هیچ پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است.

قرار بود این مذاکرات در سطح عالی رهبری طالبان و نظام جمهوری باشد و نقشه‌راه سیاسی برای افغانستان ترسیم شود اما گروه طالبان به تازگی اعلام کرده است که حاضر نیست سطح این مذاکرات را ارتقا دهد، مدت این این گفت‌وگوها هم باید کوتاه‌تر باشد و نباید انتظار رسیدن به توافق را داشت. بسیاری این موضع‌گیری را ضدصلح و جنگ‌طلبانه خوانده‌اند.

همزمان، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، در یک نشست خبری روز جمعه گذشته در کابل، بار دیگر تاکید کرد که طالبان همچنان به فکر رسیدن به قدرت از راه زور است و برای روند صلح ارزشی قائل نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه طالبان پیش‌تر گفته بود که تا زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، در هیچ نشست صلحی شرکت نخواهد کرد. آمریکا که اعلام کرده بود نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج خواهد کرد، اکنون می‌گوید ممکن است این روند زودتر عملی شود. هم‌اکنون در حدود ۲۵ درصد نیروهای باقیمانده آمریکایی، افغانستان را ترک کرده‌اند.

نیروهای ناتو نیز در حال خروج از افغانستانند و اسپانیا و استرالیا تمام نیروهای خود را از این کشوربیرون کشیده‌اند.

دولت افغانستان که در حال تشکیل اجماع ملی در سطح رهبران سیاسی است، خروج سربازان خارجی را فرصتی برای گشایش فصلی جدید در روابط افغانستان و جهان می‌داند. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، با رهبران طراز اول کشور دیدار و مذاکره کرده است و انتظار می‌رود برای مشاوره یا تصمیم‌گیری درباره روند صلح افغانستان، شورای عالی دولت شکل بگیرد؛ هرچند بحث‌ها درباره مشورتی یا تصمیم‌گیرنده بودن این شورا همچنان ادامه دارد.

رهبران سیاسی خارج از دولت، تاکید دارند که این شورای عالی دولت باید بتواند تصمیم‌گیرنده باشد تا با اختیارات خود، نقشه راه صلح را تعیین کند. در تازه‌ترین مورد، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، اعلام کرده است که اگر دولت نتواند اجماع داخلی و شورای عالی تصمیم‌گیرنده دولت را تشکیل دهد، او عضو شورا نخواهد شد و در مورد صلح تصمیم دیگری خواهد گرفت.

بیشتر از جهان