برگزاری «انتخابات» ریاست‌جمهوری در سوریه

نتیجه این «انتخابات» که مخالف قوانین بین‌المللی برگزار می‌شود، از قبل پیدا است

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و همسرش اسما - LOUAI BESHARA / AFP

دولت بشار اسد روز چهارشنبه، انتخابات ریاست‌جمهوری را در آن بخش از نواحی سوریه که در اختیار این دولت است، برگزار کرد. روی برگه‌های رای، نام سه نامزد می‌تواند نوشته شود اما انتظار می‌رود که بشار اسد به سادگی پیروزی شود و چهارمین دوره هفت‌ساله خود را آغاز کند. نیروهای اپوزیسیون سوریه و دولت‌های غربی، این انتخابات را مضحکه‌ای نمایشی بیش ندانسته‌اند.

این دومین انتخابات ریاست‌جمهوری از زمان انقلاب مردمی سوریه در سال ۲۰۱۱ است که به سرعت به جنگ داخلی بدل شد. صدها هزار نفر در این درگیری‌ها کشته و میلیون‌ها نفر در خاک سوریه آواره شدند و میلیون‌ها نفر دیگر هم کشور خود را ترک کردند. آقای اسد در سال ۲۰۱۴ با نزدیک ۸۹ درصد، پیروز انتخابات اعلام شد.

در انتخابات روز چهارشنبه، اسد به مصاف دو نامزدی رفت که به تایید دولت رسیده‌ بودند:‌ عبدالله سلوم عبدالله، وزیر مشاور سابق در امور مجلس و محود احمد مرعی، رهبر گروهی به نام «جبهه دموکراتیک ملی» که خود را حزب اپوزیسیون می‌نامد اما از معدود گروه‌هایی است که اجازه فعالیت قانونی دارد. ۴۸ نفر دیگر هم برای نامزدی در انتخابات تقاضای داده بودند اما نهادهای حاکم، به آن‌ها اجازه شرکت کردن ندادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بشار اسد و همسرش، اسما اسد، در شهر دوما در نزدیکی دمشق که روزگاری از مراکز قدرت اپوزیسیون بود، رای دادند. نیروهای دولتی در سال ۲۰۱۸ حمله‌ای در این شهر انجام دادند که تصور می‌رود حمله شیمیایی بوده باشد.

اخبار منتشرنشده حاکی از آن است که بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان، به اجبار پای صندوق‌های رای برده شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران به همراه روسیه و بلاروس، هیئت‌هایی را برای نظارت بر انتخابات به سوریه اعزام کرده‌اند.

وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا، با صدور بیانیه‌ای مشترک، این انتخابات را نمایشی خوانده‌اند. در این بیانیه می‌خوانیم: «انتخابات زمانی معتبر است که تمام مردم سوریه در فضایی امن و بی‌طرف اجازه مشارکت در آن را داشته باشند؛ از جمله سوری‌های آواره داخلی، پناهندگان و اعضای دیاسپورا.»

پاریس و واشنگتن از چند هفته پیش تاکید کرده بودند که این انتخابات بدون راه‌حل سیاسی و پایان جنگ از ارزش و اعتبار برخوردار نخواهد بود.

برگزاری انتخابات همچنین با مصوبات شورای امنیت سازمان ملل و روند تغییر قانون اساسی در سوریه که تحت نظارت سازمان ملل در جریان بود اما راه به جایی نبرد، مخالف است. مناطق شمال شرقی سوریه در اختیار «شورای دموکراتیک سوریه» است که محوریت آن ‌را کردهای چپ‌گرا تشکیل می‌دهند و مورد حمایت نظامی آمریکا است. این شورا تاکید کرده است که در این روند انتخاباتی به هیچ وجه مشارکت و همکاری نخواهد کرد و آن‌ را مشروع نمی‌داند.

این شورا اعمال کامل قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۵ به اتفاق آرا تصویب شد و پایان تخاصم و حل بحران سوریه با راه‌حل سیاسی را خواهان است. در آن قطعنامه پیش‌بینی شده بود که پس از مذاکرات دمشق و اپوزیسیون، راه تغییر قانون اساسی و سپس برگزاری انتخابات با نظارت بین‌المللی هموار شود.