هیچ‌یک از رهبران جمهوری‌خواه به اندازه ترامپ محبوب نیستند

نیمی از جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ به ترامپ رای می‌دهند

دونالد ترامپ جونیور، فرزند رئیس‌جمهوری سابق، هم ۸ درصد آرا را کسب کرده‌ است‌ـ ALEX EDELMAN / AFP

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که حدود نیمی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ به دونالد ترامپ رای خواهند داد.

بنا بر یک نظرسنجی که موسسه بین‌المللی گردآوری داده‌ها «مورنینگ کانسالت» و نشریه «پولیتیکو» انجام داده‌اند، حدود نیمی از جمهوری‌خواهان واجد حق رای دادن گفته‌اند در کارزار مقدماتی فرضی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به آقای ترامپ رای خواهند داد. نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که هیچ‌یک از دیگر رهبران بالقوه جمهوری‌خواه تا این حد محبوب نبوده‌اند. 

پس از آقای ترامپ، مایک پنس، معاون سابق ریاست‌جمهوری، با ۱۳ درصد نظر مثبت رای‌دهندگان در مقام دوم قرار گرفته است. هیچ‌یک از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند به ریک اسکات (فلوریدا) و لری هوگان (فرماندار مریلند) رای نداده‌اند.

مورنینیگ کانسالت و پولیتیکو این نظرسنجی را در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۷ ماه مه از گروهی شامل ۱۹۹۲ فرد واجد حق رای‌دهی انجام داده‌اند. بنا بر اعلام این دو موسسه، «مصاحبه با شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در فضای مجازی انجام شد و انتخاب شرکت‌کنندگان بر مبنای جنسیت، سطح سواد، سن، نژاد و منطقه بوده است». حاشیه خطای این نظرسنجی بین ۲ تا منفی ۲ درصد در نظر گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که برای ۴۸ درصد رای‌دهندگان دونالد ترامپ نخستین گزینه است. ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، ۷ درصد و دونالد ترامپ جونیور، فرزند رئیس‌جمهوری سابق، ۸ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

در میان دیگر نامزدهای بالقوه، سناتور میت رامنی (یوتا)، نیکی هِیلی (فرماندار سابق کارولینای جنوبی)، سناتور تد کروز (تگزاس) و سناتور مارکو روبیو (فلوریدا) ۴ درصد آرای شرکت‌کنندگان در نظرسنجی درباره این انتخابات فرضی را کسب کرده‌اند. مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق، فقط ۱ درصد آرا را به دست آورده است. 

ترامپ همچنان محبوب‌ترین (نامزد ریاست‌جمهوری در میان رای‌دهندگان #گاپ (جمهوری‌خواه) است. نیمی از آن‌ها در انتخابات مقدماتی فرضی که بسیاری از دستیاران سابق ترامپ را شامل می‌شود، از او حمایت می‌کنند.

-مورنینگ کانسالت (@مورنینگ کانسالت) ۱۹ مه ۲۰۲۱

در این میان، لیز چِینی، پس از پشتیبانی از روند استیضاح دونالد ترامپ، حمایت رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را از دست داده است. نظرخواهی ۱۴ تا ۱۷ ماه مه مورنینگ کانسالت نشان داده است که ۵۳ درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه نظر مساعدی به خانم چینی ندارند.

انتخابات مقدماتی سراسری سال ۲۰۲۴:

ترامپ  ۴۸ درصد    

پنس  ۱۳ درصد     

دسانتیس  ۸ درصد 

ترامپ جونیور ۷ درصد   

رامنی ۴ درصد    

هیلی ۴ درصد    

کروز ۴ درصد     

تیم اسکات ۲ درصد 

روبیو ۱ درصد     

نوم ۱ درصد          

پمپئو ۱ درصد      

چینی ۱ درصد        

هاولی صفر درصد

هوگان صفر درصد      

ریک اسکات صفر درصد

- پولیتیکال پولز (@پولیتیکز پولز) ۱۹ مه ۲۰۲۱

خانم چینی هفته گذشته به رسانه‌ها گفت: «هرچه در توانم باشد انجام خواهم داد تا رئیس‌جمهوری سابق هرگز نزدیک کاخ سفید هم نشود.» خانم چینی پیش‌تر از سمت ریاست فراکسیون جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا برکنار شد.

در نظرسنجی اخیر، خانم چینی فقط یک درصد رای جمهوری‌خواهان را در انتخابات مجازی ریاست‌جمهوری کسب کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان