پلیس هنگ‌کنگ از مردم خواست به فرودگاه نروند

معترضان پس از سرکوب از سوی پلیس در فرودگاه تحصن کرده‌اند

 VIVEK PRAKASH / AFP

بعد از تحصن هزاران معترض دموکراسی‌خواه در ترمینال اصلی فرودگاه در اعتراض به خشونت پلیس، فرودگاه هنگ‌کنگ تمام پروازها را لغو کرد.

در روز دوشنبه و بعد از اینکه  گزارش‌هایی حاکی از جراحت زنی در ناحیه چشم به خاطر اصابت گلوله‌های پلاستیکی به صورتش منتشر شد، تظاهرکنندگان سالن پروازهای خروجی فرودگاه را اشغال کردند. در پی این اقدام، مسافران مجبور به ترک فرودگاه شدند و گرچه شایعاتی وجود داشت که پلیس به هر نحو ممکن فرودگاه را از اشغال معترضان درخواهد آورد، بسیاری از آنها با فرا رسیدن شب نیز هنوز در فرودگاه حضور دارند.

مقامات فرودگاه هنگ‌کنگ با صدور بیانیه‌ای گفتند این اعتراض شدیدا در کار و فعالیت فرودگاه خلل ایجاد کرده و از مردم خواستند به این منطقه نزدیک نشوند. «تمام پروازها لغو شده و از مسافران خواسته شده سالن‌های فرودگاه را به محض امکان ترک کنند. مسافرانی که پروازشان لغو شده است لطفا با آژانس‌های مسافرتی خود تماس بگیرند تا پرواز مجدد آنها برنامه‌ریزی شود».

کثای پسیفیک (Cathay Pacific) آژانس هواپیمایی برتر منطقه، طی بیانیه‌ای گفت که باخبر شده تمام پرواز‌هایش تا صبح سه‌شنبه لغو شده‌اند. «این مساله به خاطر تجمع امروز مردم در فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ اتفاق افتاده است. به همین خاطر از تمام مسافران می‌خواهیم پروازهای غیرضروری امروز و فردای خود را به تعویق انداخته و به محوطه فرودگاه نزدیک نشوند».

معترضان هنگام ورود به فرودگاه پلاکاردهایی در دست داشتند که خشونت پلیس و سوءاستفاده آنها از زور را محکوم می‌کرد. حداقل یکی از معترضان حاضر در فرودگاه به نشانه اعتراض، چشم خود را پانسمان کرده بود. این پانسمان با لکه‌های قرمزی شبیه خون تزیین شده بود و این پیام بر آن نوشته شده بود: «پلیس هنگ‌کنگ شهروندان هنگ‌کنگ را می‌کشد».

در چین، دفتر امور هنگ‌کنگ و ماکائو در کابینه دولت، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت وضعیت جاری در هنگ‌کنگ دارد به «جوانه زدن تروریسم تبدیل» می‌شود و «خطری جدی» برای زندگی مردم هنگ‌کنگ است. این بیانیه که ظاهرا توسط سخنگوی اداره، یانگ گوانگ نوشته شده تلکید کرده است: «باید بدون هیچ رحم و نرمشی به سرعت با این مجرمان وحشی برخورد شود. هنگ‌کنگ اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد که هر کس که نگران آینده آن است؛ باید به ناقضان قانون و کسانی که دست به اعمال وحشیانه می‌برند «نه» بگوید».

طبق گزارش‌های رسیده از یکی از روزنامه‌های دولتی چین، گلوبال تایمز، ارتش مسلح چین نیز همچنین در شهر مجاور، شنژن، مستقرر شده تا آماده هر گونه اقدامی باشد.

دولت بریتانیا نیز نگرانی خود درباره خشونت‌های جاری در هنگ‌کنگ را ابزار کرده و از تمام طرفین درگیر خواسته «به دنبال حفظ آرامش» باشند.

هنگ‌کنگ که مستعمره بریتانیا بود در سال ۱۹۹۷ به چین باز گردانده شد. در آن سال دولت کمونیست قول داد که آزادی دموکراتیک مردم هنگ‌کنگ برای ۵۰ سال آینده تضمین شود.

با این وجود، از ماه ژوئن به خاطر لایحه استرداد مجرمان، که اجازه فرستادن و محاکمه شهروندان هنگ‌کنگ در دادگاه‌های چینی را فراهم می‌آورد، تظاهرات گسترده‌ای در سطح این شهر به راه افتاده است. گرچه این لایحه کمی بعدتر کنار رفت ولی معترضان اکنون خواهان استعفای رهبر هنگ‌کنگ، کری لام هستند و می‌خواهند طی انتخاباتی دموکراتیک جانشین او را انتخاب کنند. آنها همچنین خواستار آزادی تمام معترضان بازداشت‌شده در اعتراضات اخیر و انجام تحقیقاتی جامع درباره سوءاستفاده پلیس از قدرت هستند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news

© The Independent