بیا شمع‌ها را فوت کن، ای کوه یخ نوزاد!

«زایمان ادواری تکه‌های بزرگ قفسه‌های یخ، بخشی از یک چرخه طبیعی است»

تصویری از قطب جنوب- Rodrigo ARANGUA / AFP

یک ورقه یخ بزرگ از لبه منجمد قطب جنوب جدا و به بزرگترین کوه یخ شناور در جهان تبدیل شده است. آژانس فضایی اروپا، در بیانیه روز چهارشنبه گذشته خود، با انتشار این خبر، عکسی از این ورقه یخ نیز به اشتراک گذاشت.

مرکز ملی یخ ایالات متحده مستقر در مریلند، کوه یخ تازه متولد شده را با استفاده از تصاویر دو ماهواره مدار قطبی تایید و آن را آ-۷۶ نامگذاری کرده است.

بر اساس گزارش آژانس فضایی اروپا، مساحت این کوه یخ، چهار هزار و ۳۲۰ کیلومتر مربع است و ۱۷۵ کیلومتر طول و ۲۵ کیلومتر عرض دارد؛ یعنی بزرگ‌تر از جزیره مایورکا اسپانیا و تقریبا سه برابر لندن!

 

تد اسکامبوس، متخصص تحقیقات در این زمینه، می‌گوید که زایمان ادواری تکه‌های بزرگ قفسه‌های یخ، بخشی از یک چرخه طبیعی است. به گفته او شکستن آ-۷۶ که احتمالا به زودی به دو یا سه قطعه تقسیم می‌شود، به تغییر آب‌وهوا ارتباط ندارد؛ اگرچه با گرم شدن هوا و افزایش درجه حرارت اقیانوس‌ها به دلیل تغییرات آب‌وهوایی، سرعت آن زیاد می‌شود.

به گفته دیوید لانگ، مدیر پایگاه ردیابی کوه یخ قطب جنوب، از آنجا كه یخ‌ها قبل از جدا شدن در دریا شناور بوده‌اند، جدا شدن آن‌ها، سطح اقیانوس را افزایش نمی‌دهد. او می‌گوید: «پیش‌بینی این که چه میزان از کوه یخ در چه مدت زمانی پیش از رسیدن به جزیره تکه تکه می‌شود و مسیر دقیق حرکت آن، دشوار است. با مطالعه کوه یخ جدید، محققان امیدوارند که وضعیت کلی قفسه‌های یخ قطب جنوب را بهتر درک کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۷ کوه یخ که آ-۶۸ نام داشت، از شبه جزیره قطب جنوب جدا شد و هنگامی که به نظر می‌رسید در مسیر برخورد با منطقه جزیره انگلیس در جورجیای جنوبی قرار دارد، زنگ خطر را به صدا درآورده بود. آ-۶۸ با پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع، ۳۵۰ متر ضخامت و یک تریلیون تن وزن، یکی از بزرگترین کوه‌های یخ بود که تا آن زمان دیده شده بود.

 آ-۷۶، از زمان شروع به جدا شدن از قفسه یخ رون، تحت نظارت دانشمندان قرار گرفت. قفسه یخ رون در نزدیکی شبه جزیره قطب جنوب، یکی از چند صفحه یخ بزرگی است که به فلات قاره متصل می‌شود و به اقیانوس‌های اطراف گسترش می یابد.

کریستوفر ریدینگر، سرپرست تیم یخ قطب جنوب، می‌گوید اگر آ-۷۶ جریانی مشابه داشته باشد، می‌تواند در چند ماه به شبه جزیره قطب جنوب برسد و در مسیرهای حمل‌و‌نقل آنجا تداخل ایجاد کند.

بیشتر از علوم