۷۵ میلیون دلار غرامت برای ۳۱ سال حبس دو برادر بی‌گناه

آنها در زمان دستگیری نوجوان بودند و ۳۱ سال را در زندان سپری کردند

هیات منصفه تصمیم گرفت که این دو برادر ناتنی که دچار نارسایی ذهنی هستند، باید هر یک ۳۱ میلیون دلار غرامت دریافت کنند - Sylvie LANTEAUME / AFP

به دو برادر که به اشتباه، به تجاوز و قتل دختری ۱۱ ساله متهم و محکوم شدند و بیش از سه دهه‌ را در زندان سپری کردند، از طرف هیات منصفه دادگاه مدنی فدرال ایالت کارولینای شمالی ۷۵ میلیون دلار غرامت تعلق گرفت.

هنری مک‌کولام و لئون براون که در زمان وقوع آن جرم نوجوان بودند، ۳۱ سال را در زندان سپری کردند تا آن که در سال ۲۰۱۴ و بعد از محکومیت مرد دیگری به ارتکاب آن جرم با استفاده از مدرک دی‌ان‌ای، آزاد شدند.

نشریه رالی نیوز اند آبزرور، گزارش کرد که هیات منصفه هفته گذشته تصمیم گرفت که این دو برادر ناتنی که دچار نارسایی ذهنی هستند، باید هر یک ۳۱ میلیون دلار غرامت دریافت کنند که از قرار، ۱ میلیون دلار برای هر سال زندانی بودن بعد از محکومیت اشتباه آنها است. هیات منصفه همچنین ۱۳ میلیون دیگر برای خسارات ناشی از مجازات به آنها اهدا کرد.

این پرداخت بعد از آن تایید شد که برادران در پرونده‌ای مدنی از ماموران قانون شکایت کردند و استدلال کردند که حقوق مدنی آنها طی بازجویی نقض شده و منجر به محکومیت آنان شده است.

وکلای این برادران گفتند که آنها مجبور به اعتراف شده بودند. به گزارش نیویورک تایمز، هیات منصفه روز جمعه، ۱۴ مه، تعیین کرد که بازرسان سابق ایالت، لیروی آلن و کنت اسنید، با اجبار آقای مک‌کولام به اعتراف، حقوق مبتنی بر قانون اساسی او را نقض کرده‌اند.

دس هوگان، از وکلای این برادران، به واشنگتن پست گفت: «من از هیات منصفه خواستم خودشان تصمیم بگیرند ارزش درد و رنج آنها برای بودن در جهنم برای ۳۱ سال چقدر است و پرسیدم: آیا ۱ میلیون دلار برای هر سال زندگی در جهنم کافی است؟»

به گزارش اسوشیتدپرس، دفتر کلانتر شهرستان رابیسون، که یکی از متهمان این پرونده بود، شکایت خود را روز جمعه با پرداخت ۹ میلیون دلار با سازش پایان برد و شهر رد اسپرینگز نیز در سال ۲۰۱۷ با پرداخت ۱ میلیون دلار با برادران مصالحه کرد.

این دو برادر در سال ۱۹۸۵ به اعدام محکوم شدند و آقای مک‌کولام به قدیمی‌ترین زندانی محکوم به اعدام ایالت کارولینای شمالی مبدل شد. حکم آقای براون بعدتر به حبس ابد تقلیل یافت.

در سال ۲۰۱۴، کمیسیون تحقیقات بیگناهی کارولینای شمالی گفت مدرک دی‌ان‌ای یافت شده از ته‌مانده یک سیگار که از محل جرم برداشته شده بود، با دی‌ان‌ای فرد دیگری به نام روسکو آرتیس تطبیق داده شده است. بیانیه وکلای این برادران اظهار داشت که آقای آرتیس یک محکوم سابق به تجاوز و قتل بود که در زمان وقوع جرم، کمتر از ۱۰۰ متر از محلی که جنازه قربانی پیدا شد، زندگی می‌کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان