ملکه زیبایی میانمار، تفنگ به دست در نبرد با حکومت نظامیان

«تا جان در بدن دارم می‌جنگم؛ حاضرم از همه‌چیزم بگذرم، حتی از جانم»

هتت هتت در فیس‌بوک خود نوشت: «دیگر وقت مبارزه فرا رسیده است.»- HtarHtetHtet2/Twitter

بر اساس گزارش‌ها، ملکه زیبایی پیشین میانمارعلیه حکومت نظامیان در کشورش سلاح به دست گرفته است تا انتقام کودتای اول فوریه را (که به قیام مردم و کشته شدن صدها تن از معترضان دمکراسی‌خواه منجر شد) بگیرد.

هتار هتت هتت ۳۲ ساله به یک گروه از شورشیان پیوسته است و عکس‌هایی از خود را با تفنگ جنگی بر دوش، منتشر کرده است. او در سال ۲۰۱۳ در اولین جشنواره بزرگ بین‌المللی ملکه زیبایی در تایلند شرکت، و با ۶۰ نفر رقابت کرد.

خانم هتت هتت در فیس‌بوک خود نوشت: «دیگر وقت مبارزه فرا رسیده است. همه باید به سهم خود، چه با اسلحه چه با قلم یا صفحه‌‌کلید و چه با حمایت مالی، به این جنبش دمکراسی‌خواهی کمک کنند تا انقلاب پیروز شود.»

این ملکه زیبایی سابق که حالا مربی ژیمناستیک است، عکسی از خود با لباس جنگی مشکی و تفنگ بر دوش منتشر کرد. او زیر عکس نوشته است: «تا جان در بدن دارم می‌جنگم. حاضرم از همه‌چیزم بگذرم، حتی از جانم.»

۱۱ مه، یکصدمین روز برقراری حکومت کودتا در آن کشور است. مردم در سراسر میانمار و در یانگون، به خیابان‌ها ریخته‌اند‌ و خواستار بازگشت حکومت دمکراتیک  شده‌اند. از روز اول فوریه که کودتاچیان آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی میانمار، را برکنار کردند و مهار کشور را به دست گرفتند، این کشور با نزاع‌های سیاسی درگیر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هان لِی، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در مسابقه ملکه زیبایی، نیز از برقراری حکومت کودتا در میانمار انتقاد کرده است. او به رسانه‌ها گفت: «عده زیادی با شلیک نظامیان در میانمار کشته شده‌اند... لطفا نجاتمان دهید.» خانم لی در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «مردم میانمار در راه مبارزه برای دمکراسی به خیابان‌ها ریخته‌اند. به نمایندگی از کشورم (با پیام) پایان دادن به جنگ و خشونت، بر صحنه مسابقه بزرگ بین‌المللی ملکه زیبایی خواهم رفت.»

به گزارش شبکه خبری سازمان ملل، «با اعمال قدرت غیرضروری، نامناسب و خشونت‌بار نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراضات و سایر اشکال مشارکت عمومی، از آغاز کودتای نظامی در اول فوریه  تا روز ۱۰ مه دست کم ۷۸۲ نفر کشته شده‌اند.»

انقلاب سیب نیست که وقتی رسید خودش بیفتد. باید آن را از درخت بیندازیم (چه گوارا).

ما پیروزیم.

روپرت کالویل، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، به رسانه‌ها گفت: «هیچ نشانه‌ای از این که مقامات کودتا در تلاش برای تحکیم قدرت خود بخواهند به سرکوب بی‌رحمانه مخالفانشان پایان دهند، وجود ندارد.»

او افزود: «در حالی که توجه جهانیان بیشتر به تعدد معترضان صلح‌طلب و تماشاگرانی است که به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، مقامات کشور همچنان به نقض چندش‌آور حقوق مردم میانمار به اشکال مختلف ادامه می‌دهند.»

شاخ‌های مجازی کفش و ویتامین می‌فروشند، این یکی انقلاب را تبلیغ می‌کند.

هتار هتت هتت، ملکه زیبایی میانمار در فیس‌بوک خود نوشت دارد در جنگل آموزش نظامی می‌بیند. «به من نگویید شجاع، شجاع‌تر از من هم هست.»

خانم هتت هتت همزمان، در توییتر خود به نقل از چه گوارا نوشت: «انقلاب سیب نیست که وقتی رسید خودش بیفتد. باید آن را از درخت بیندازیم.» او با انتشار عکسی از خود در لباس نظامی مشکی و تفنگ‌به‌دوش، افزود: «ما پیروزیم.» او ادعا کرد که بیش از یک ماه است که در جنگل آموزش نظامی می‌بیند، اما در این مورد به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

هتار هتت هتت ملکه زیبایی (مسابقات بزرگ زیبایی میانمار ۲۰۱۳) در فیس‌بوکش عکسی از خود منتشر کرده که تفنگ‌ به‌ دوش در جنگل ایستاده و ظاهرا در حال آموزش نظامی است.

گروه‌های شورشی بسیاری، در ماه‌های اخیر بر شدت حملات خود به  نظامیان و نیروهای پلیس افزوده‌اند. کودتاچیان نیز در مقابل به حملات هوایی روی آورده‌‌اند و ده‌ها هزار نفر را در این کشور کشته‌اند.

در صدمین روز کودتا، پویش‌ها و یادبودهای فراوان همراه با روشن کردن شمع، از جمله در مرکز تجاری یانگون در شهر باگو در مرکز کشور، دلتای رودخانه ایراوادی، منطقه ساگاینگ در مرکز کشور، و ایالت مون در جنوب آن، برگزار شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان