موافقت آمریکا با تشکیل جلسه شورای امنیت در مورد درگیری بین اسرائیل و فلسطین

شورای امنیت فردا برای بحث درباره خشونت بین اسرائیل و فلسطین تشکیل جلسه می‌دهد

روز جمعه، ۱۴ ماه مه، ارتش اسرائیل حملات گسترده به نوار غزه را آغاز کرد- REUTERS/Ashraf Abu Amrah 

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز یکشنبه برای بحث درباره خشونت بین اسرائیل و فلسطین تشکیل جلسه دهد.

پیش از این، ایالات متحده، متحد اسرائیل، با برگزاری این جلسه در روز جمعه بر اساس دستورجلسه قبلی آن، مخالفت کرده بود.

آمریکا به این امید که با چند روز انتظار شرایط به خودی خود حل شود، پیشنهاد كرده بود كه جلسه مجازی به روز سه‌شنبه موكول شود، اما نهایتاً به برگزاری جلسه در روز یكشنبه تن داد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه گفت که امیدوار است که با چند روز انتظار، «دیپلماسی جواب بدهد و ببینیم که آیا می‌توانیم تنش را واقعاً کاهش دهیم؟»

وی افزود که واشنگتن «از  بحث آزاد بر سر این موضوع در سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.» ایالات متحده همچنین نماینده خود را به این منطقه اعزام کرده است، زیرا بیم آن را دارد که اوضاع  از کنترل خارج شود.

پس از حصول توافق بر سر تاریخ برگزاری این جلسه، لیندا توماس گرین‌فیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در توییتر خود نوشت: «ایالات متحده برای کاهش تنش‌ها فعالانه در بالاترین سطح دیپلماتیک مشارکت خواهد کرد.»

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این نشست علنی خواهد بود و تصور می‌شود که نمایندگان اسرائیل و فلسطین نیز در آن شرکت کنند.

به گفته یک دیپلمات که خواست ناشناس بماند، این شورا از روز دوشنبه تاکنون، به امید کمک به حفظ صلح در منطقه، دو کنفرانس ویدیویی برگزار کرده است. فلسطینیان در تلاش برای برگزاری جلسه سوم بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک دیپلمات دیگر که او نیز خواست ناشناس بماند، گفت که هدف از برگزاری جلسه جدید «تلاش برای کمک به صلح ... و فراهم کردن امکان ابراز موضع شورای امنیت و درخواست آتش‌بس» است.

ایالات متحده در حمایت از خواست اسرائیل مبنی بر وارد نشدن شورای امنیت به موضوع، با تصویب اعلامیه مشترک مخالفت کرده است و آن را «غیرسازنده» خوانده است.

به گفته چند منبع مختلف، از ۱۵ عضو این شورا ۱۴ عضو موافق پیشنهاد تصویب بیانیه‌ای مشترک با هدف کاهش تنش در روز چهارشنبه بودند. استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل،  گفت: «وجود صدای متحد در شورای امنیت همیشه برای پایان دادن به بحران‌های بین‌المللی مفید است.»

این شورا که مسئول حفظ صلح جهانی است، در حال حاضر متشکل از چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده، استونی، هند، ایرلند، کنیا، مکزیک، نیجر، نروژ، تونس، ویتنام، سنت وینسنت و گرنادین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با افزایش ناامیدی از انفعال شورا، چند عضو شورا بیانیه مشترک خود را صادر کرده‌اند. نروژ، استونی، فرانسه، و ایرلند، اعلام کردند: «ما شلیک موشک از غزه به سوی جمعیت غیرنظامی در اسرائیل توسط حماس و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی را محکوم می‌کنیم. این امر کاملا غیرقابل قبول است و باید فوراً متوقف شود.»

آن بیانیه افزود: «شمار زیاد تلفات غیرنظامی، از جمله کودکان، در اثر حملات هوایی اسرائیل در غزه و تلفات اسرائیلی‌ها بر اثر موشک‌های پرتاب شده از غزه، هر دو نگران‌کننده و غیرقابل قبول است.»

«ما از اسرائیل می‌خواهیم که فعالیت‌های شهرک‌سازی‌، تخریب‌ها و اخراج‌ها، از جمله در شرق اورشلیم را متوقف کند.»

همزمان، ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل، روز چهارشنبه نامه‌ای خطاب به مقامات ارشد سازمان ملل منتشر کرد و خواستار اقدام برای «توقف بی‌درنگ حملات اسرائیل علیه مردم غیرنظامی فلسطین، از جمله در نوار غزه» شد.

در این نامه، آقای منصور همچنین از سازمان ملل خواست كه «از اسرائیل بخواهد که همه اقدامات غیرقانونی‌اش را در سرزمین اشغالی فلسطین، از جمله شرق بیت‌‌المقدس، شامل جابه‌جایی اجباری و پاکسازی قومی فلسطینیان از این شهر، متوقف كند.»

بروز شدیدترین سطح درگیری‌ها طی هفت سال گذشته، این نگرانی را ایجاد کرده است که ممکن است خشونت بین اسرائیل و فلسطین به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود.

تلاش‌های سازمان ملل، مصر و قطر برای حصول آتش‌بس تاکنون هیچ نشانه‌ای از پیشرفت نشان نداده است.

© The Independent