یوروویژن آمریکایی از راه رسید

«مسابقه آواز آمریکایی» با حضور خوانندگانی از سراسر این کشور برگزار خواهد شد

تیم تهیه‌کننده یوروویژن از تهیه‌کنندگان اصلی این نسخه آمریکایی خواهد بود و انتظار می‌رود در بهار یا تابستان از شبکه «ان‌بی‌سی» پخش شود - Ethan Miller/AFP

مسابقه معروف «یوروویژن» که در آن خواننده‌های کشورهای اروپایی (به اضافه کشورهایی همچون آذربایجان و اسرائیل)‌ با یکدیگر رقابت می‌کنند، قرار است نسخه‌ای آمریکایی پیدا کند. این نسخه «مسابقه آواز آمریکایی» نام خواهد داشت و از شبکه «ان‌بی‌سی» این کشور پخش خواهد شد.

تیم تهیه‌کننده یوروویژن از تهیه‌کنندگان اصلی این نسخه آمریکایی خواهد بود که انتظار می‌رود در بهار یا تابستان از شبکه «ان‌بی‌سی» پخش شود.

در ماه اوت سال گذشته (۲۰۲۰) بود که سازمان‌دهندگان «یوروویژن» اعلام کردند به دنبال نسخه‌ای آمریکایی هستند.

در «مسابقه آواز آمریکایی» قرار است شاهد اجرای زنده هنرمندان از تمامی ۵۰ ایالت آمریکا و واشینگتن دی‌سی، شهر پایتخت، و پنج منطقه آمریکایی باشیم. از هنرمندان تک‌خوان تا گروه‌های دوئت (گروه‌های موسیقی بر پایه تعداد) و گروه‌های بزرگتر و حتی دی‌جی‌ها نیز اجازه شرکت خواهند داشت.

مسابقه سه مرحله خواهد داشت و در مرحله نهایی یک ایالت یا منطقه پیروز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسابقات «یوروویژن» ۶۵ سال سابقه دارد و توسط «اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپا» برگزار می‌شوند. شب فینال «یوروویژن» امسال تا چند روز دیگر (۲۲ مه) در هلند برگزار خواهد شد. «اتحادیه» مذکور مستقر در ژنو سوئیس است و ۱۱۵ سازمانِ عضو در ۵۶ کشور جهان دارد. در ضمن ۳۴ سازمان در ۲۱ کشور دیگر نیز اعضای جانبی آن هستند. نهادهای برخی کشورهای به وضوح غیراروپایی نیز عضو این اتحادیه هستند از جمله تونس، لیبی، لبنان، اردن، اسرائیل و مصر. هر سه کشور منطقه جنوب قفقاز (گرجستان، آذربایجان و ارمنستان) نیز حضور دارند.

به‌تازگی فیلمی سینمایی به کارگردانی دیوید دابکین و بازی ریچل مک‌آدامز و ویل فارل که حول موضوع یوروویژن ساخته شده بود روی پرده‌های سینما رفت. این فیلم که حول داستان خیالی برگزاری یوروویژن در ایسلند می‌گذرد نامزد جایزه اسکار هم شد.

از نکات جالب یوروویژن امسال (۲۰۲۱) این است که یک خواننده تاجیکی به نام منیژه نماینده روسیه است. این زن خواننده در ماه مارس با رای مردم به این مقام رسید. ترانه او «زن روسی» نام دارد و تم‌های فمینیستی دارد.

ولادیمیر ژیرینووسکی، سیاستمدار نژادپرست و راست‌گرای روسیه، به حضور منیژه اعتراض کرده است. امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، اما از طرفداران منیژه است و در مورد او گفته: «منیژه بر بسیاری از انسان‌ها تاثیر گذاشته. بسیاری نمی‌خواهند بپذیرند که یک زن تاجیک نماینده روسیه در یوروویژن است. باید به او آفرین گفت که تاجیک‌بودنش را پنهان نمی‌کند و به صراحت از آن سخن می‌گوید.»

این خواننده جوان متولد دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، در سال ۱۹۹۱ است اما از سه سالگی در روسیه بزرگ شده و به زبان روسی ترانه‌سرایی و اجرا می‌کند. او خودش در این مورد گفته: «من مدت زیادی است اینجا (کشور روسیه) زندگی می‌کنم و این کشور را بسیار دوست دارم. واقعا حق داشتن زندگی خودم را ندارم؟»

بیشتر از موسیقی