کاهش ۳۰ میلیارد دلاری ثروت ایلان ماسک

اظهارات جنجالی ماسک در مورد ارزرمزها از جمله عوامل این کاهش است

ایلان ماسک همیشه از طرفداران بیت‌کوین بوده و حرف‌هایش معمولا بر قیمت این ارزرمز تاثیرگذار است - Mark RALSTON / AFP

ثروت ایلان ماسک، مبدع مشهور متولد آفریقای جنوبی، از هفته گذشته که در برنامه طنز «ستردی نایت لایو» ظاهر شد، ۳۰ میلیارد دلار کاهش داشته است.

بنا به تخمین مجله «فوربز» آمریکا، شرکت «تسلا» که متعلق به آقای ماسک است و به خودروهای برقی خود معروف است در هفته گذشته با ۱۵ درصد کاهش ارزش سهام مواجه شده و در نتیجه ثروت شخصی او بیش از ۲۰ میلیارد دلار کاهش داشته است. به گفته این مجله، ثروت ماسک در روز پنجشنبه حدود ۱۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بود. ثروت او تا پیش از حضور در این برنامه طنز بیش از ۱۶۶ میلیارد دلار بوده است.

در روز جمعه (۱۴ مه)، هنگام تعطیلی بازار برای آخر هفته، سهام تسلا با ۱۸.۲ درصد سقوط به حدود سهمی ۵۷۱ دلار رسیده بود.

گفته می‌شود از دلایل این سقوط حرف‌های آقای ماسک در مورد موضوع رمزارزها است. از جمله آقای ماسک دوج‌کوین را به سخره گرفت که باعث کاهش بهای ۳۰ درصدی آن در ۲۴ ساعت پس از پخش برنامه شد. در ابتدای این برنامه آقای ماسک با مادرش حضور داشت و مادرش گفت: «من بسیار هیجان‌زده‌ام که کادو روز مادر بگیرم. فقط امیدوارم دوج‌کوین نباشد.»

آقای ماسک روز چهارشنبه اعلام کرد تسلا دیگر ارزرمزِ بیت‌کوین را نمی‌پذیرد چرا که نگران آسیب‌های محیط‌زیستی آن است. این حرف باعث کاهش ۱۷ درصدی ارزش بیت‌کوین شد اما این بزرگ‌ترین ارزرمز جهان به سرعت احیا یافت و حالا قیمت آن تنها حدود ۸ درصد پایین‌تر از قبل از گفته ماسک است.

این در حالی است که ماسک در ماه فوریه گفته بود تسلا حاضر است خودروهایش را در ازای بیت‌کوین بفروشد و به افزایش بهای آن کمک کرده بود.

تسلا هنوز حدود ۱.۳ میلیارد دلار دارایی به شکل بیت‌کوین دارد و در نتیجه کاهش ارزش بیت‌کوین باعث کاهش ثروت آقای ماسک و ارزش شرکتش هم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنشگران محیط زیست مدت‌ها است در مورد آثار زیست‌محیطی روند معروف به «استخراج» بیت‌کوین هشدار می‌دهند. این روند از سامانه‌های عظیم و قدرتمند برای حل الگوریتم‌های پیچیده ریاضی استفاده می‌کند که معمولا باعث استفاده زیاد از برق می‌شود که می‌تواند تاثیری منفی بر گرمایش جهانی داشته باشد. گفته می‌شد در ایران هم این روند باعث قطع برق شده است. کار «استخراج» بیت‌کوین معمولا در چین انجام می‌شود، جایی که برق آن با یکی از کثیف‌ترین شیوه‌های ممکن یعنی سوختن زغال سنگ تامین می‌شود. آقای ماسک تاکید کرد که اگر روند «استخراج» بیت‌کوین در آینده عوض شود او نیز شاید تغییر رویه دهد.

ماسک همیشه از طرفداران بیت‌کوین بوده و حرف‌هایش معمولا بر قیمت این ارزرمز تاثیرگذار است، چون بسیاری از سرمایه‌گذاران به حرف‌های او توجه می‌کنند. شرکت سرمایه‌گذاری «ودبوش» اما به «فوربز» گفت حرکات اخیر ماسک باعث گیج شدن سرمایه‌گذاران ارزرمزها و ایجاد تلاطم در سهام تسلا شده است.

در عین حال، برخی سرمایه‌گذاران تسلا از تصمیم آقای ماسک برای این حرکت محیط‌زیستی استقبال کرده‌اند که این می‌تواند باعث احتیاط چهره‌های اقتصادی که خواهان افزایش خرید بیت‌کوین بودند، بشود. خبرگزاری رویترز گفت بیش از ۱۰ نفر از سرمایه‌گذاران این شرکت به این نهاد خبری گفته‌اند که از تصمیم آقای ماسک راضی‌اند.

پیتر برنر، از سرمایه‌گذاران تسلا و از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری هلندی «آپ‌گ»،‌ گفت تسلا باید ارزرمزها را کنار بگذارد و به کسب‌وکار اصلی خود که ساخت خودروی برقی است بپردازد.

بر اساس داده‌های دانشگاه کمبریج و آژانس بین‌المللی انرژی، روند استخراج بیت‌کوین هر سال به اندازه کل هلند در سال ۲۰۱۹ انرژی مصرف می‌کند. در گزارشی از نشریه علمی «ژول» در سال ۲۰۱۹ می‌خوانیم که این روند سالی بین ۲۲ تا ۲۲.۹ میلیون تن تشعشع‌های سالیانه دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

بیشتر از جهان