هراس هند از نمایش فقر، تولید فیلم جیمز باند را متوقف کرد

صحنه تعقیب و گریز در بازار و مبارزه روی سقف قطار، به جای هند در ترکیه فیلمبرداری شد

دنیل کریگ، بازیگر سری اخیر فیلم‌های جیمز باند -  TOBIAS SCHWARZ / AFP

فیلمبرداری صحنه‌هایی از فیلم «اسکای‌فال» که در ابتدا قرار بود در هند انجام شود، بعد از محدودیت‌ها و شرایط فیلمبرداری که راه‌آهن هند اعلام کرد، لغو شده است.

در سال ۲۰۱۱، تهیه‌کنندگان بیست و سومین فیلم جیمز باند برای کسب اجازه فیلمبرداری صحنه‌ای که روی قطار در حال حرکت اتفاق می‌افتاد، به وزارت راه‌آهن هند مراجعه کردند. در آن زمان، دینش تری‌وِدی، وزیر سابق راه‌آهن هند،  در گفت‌وگو با «هالیوود ریپورتر» گفت که به تهیه‌كنندگان گفته بودیم برای صدور اجازه فیلمبرداری سه شرط داریم.

تری‌وِدی اظهار داشت: «من سه شرط گذاشتم: اول این‌ که نباید جابه‌جایی مسافران روی سقف قطا‌رها در هند به تصویر کشیده شود. دوم در هنگام فیلمبرداری هیچ گونه کوتاهی در رعایت ایمنی افراد قابل قبول نیست و سوم این‌ که جیمز باند [با بازی دانیل کریگ] به عنوان سفیر نام‌ تجاری راه‌آهن هند معرفی شود؛  در مورد شرط سوم که فقط جنبه شوخی داشت، قرار بود جیمز باند بگوید که راه‌آهن هند از جیمز باند هم قوی‌تر است!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی گفت که سازندگان فیلم، برای قبول شرط دوم و سوم اعلام آمادگی کردند ولی گفتند که اگر نتوانند جابه‌جایی مسافران روی سقف قطار را به نمایش بگذارند، دیگر علاقه‌ای به فیلمبرداری این صحنه در هند ندارند.

مسئولین فیلم به تری‌وِدی گفته بودند: «می‌خواهیم جیمز باند در صحنه‌ای از فیلم برای مبارزه روی سقف قطار برود. در غیر این‌صورت چه لزومی به فیلمبرداری در هند بود؟»

با مخالفت وزیر راه‌آهن در مورد «به تصویر کشیدن فقر» مردم هند، گفت‌وگوها برای فیلمبرداری به بن‌بست رسید.

قرار بود سکانس دیگری از تعقیب و گریز هم در بازار هند فیلمبرداری شود اما سَم مِندِز، کارگردان فیلم، در مصاحبه‌ با هالیوود ریپورتر گفت که حتی فکر فیلمبرداری در خیابان‌های تنگ بمبئی هم خطرناک است.

او در توضیح این مطلب گفت: «خالی کردن مركز یک کلانشهر در هند عملا بسیار دشوار است. خیلی تلاش کردیم تا به نتیجه برسیم و با هرج‌ومرج شهر کنار بیاییم اما در نهایت این شلوغی خطرات زیادی در بر داشت؛ البته منظورم عده‌ای نیست که خودشان را وسط فیلمبرداری می‌اندازند بلکه خیابان‌ها باریک و فیلمبرداری در آن‌ها دشوار است. خیلی سرخورده شدم.»

سرانجام گروه تولید، صحنه تعقیب و گریز بازار و مبارزه روی سقف قطار را در استانبول و ترکیه فیلمبرداری کردند.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر