گزارش رویترز از غنی‌سازی ۶۳ درصدی در ایران

انتظار می‌رود توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمدید شود

ایران در واکنش به انفجار دوباره در نطنز، غنی سازیی ۶۰ درصدی را آغاز کرد-عکس از تابناک

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که خلوص غنی‌سازی در ایران به ۶۳ درصد رسیده که بیش از سطح غنی‌سازی ۶۰ درصدی است که از سوی مقامات جمهوری اسلامی اعلام شده بود.

به گزارش رویترز که نسخه‌ای از گزارش محرمانه آژانس را مشاهده کرده است، نمونه‌برداری‌ها در ۲۲ آوریل انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده بود که یک زنجیره از سانتریفیوژهای نسل ششم در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی هستند.

غنی‌سازی ۶۰ درصدی در واکنش به انفجار دوباره در تاسیسات نطنز، آغاز شد. انفجاری که ایران آن را به اسرائیل نسبت می‌دهد. البته تل‌آویو هیچگاه اتهام‌هایی از این دست را تایید یا تکذیب نمی‌کند.

براساس برجام، سطح غنی‌سازی در ایران نباید بالاتر از ۳.۶۷ درصد باشد. اما تهران می‌گوید از آنجایی که طرف‌های باقی‌مانده در برجام به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، ایران نیز تعهدات خود را کاهش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی غنی‌سازی ۶۳ درصدی در ایران را تایید کرده که مذاکرات در وین بین ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام و آمریکا در جریان است. هدف این مذاکرات بازگشت به برجام است.

طرفین تا کنون با محافظه‌کاری در مورد پیشرفت این مذاکرات ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

همچنین گفته می‌شود ایران و آژانس بین‌المللی انرژٰی اتمی توافق سه‌ماهه‌ای‌ را که مهلت آن هفته آینده به پایان می‌رسد، تمدید خواهند کرد. این توافق به اجازه حفظ نظارت‌های کلیدی آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران را می‌دهد. در مقابل تهران انتظار لغو همه تحریم‌ها را دارد.

بیشتر از جهان