حملات سایبری علیه آمریکا ادامه دارد؟

هکرها پیش از درخواست باج و یک روز قبل از تعطیلی کلونیال پایپلاین، حدود ۱۰۰ گیگابایت اطلاعات از شبکه این شرکت برداشتند

حملات سایبری علیه واحدهای بازرگانی و ساختارها، به شکل فراینده‌ای رایج شده است - THOMAS SAMSON / AFP

به دنبال یک حمله باج‌افزاری به بزرگ‌ترین خط لوله گاز آمریکا، یکی از مقام‌های دولت جو بایدن گفته است که اینگونه حملات علیه ساختارهای کشور «ادامه خواهد داشت».

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، از کنگره این کشور خواسته است به بخش خصوصی برای ایجاد آمادگی در مقابل حملات آتی سایبری علیه واحدهای بازرگانی و ساختارها که به شکل فراینده‌ای رایج می‌شود، کمک کند.

خانم ریموندو روز یکشنبه در برنامه «فِیس دِ نِیشِن» شبکه سی‌بی‌اس ضمن اشاره به اینکه این گونه حملات «ادامه خواهد داشت»، گفت: «این چیزی است که واحدهای بازرگانی باید نگران آن باشند.»

بیل کَسیدی، سناتور حزب جمهوری‌خواه و نماینده ایالتی که این حمله در آن صورت گرفته است، گفت نمی‌توان بر پیامد چنین وقایعی بر امنیت ملی «بیش از قدر کفایت تاکید کرد». او افزود که اقدام به فراهم آوردن منابع لازم برای واحدهای بازرگانی به منظور مقابله با حملات سایبری می‌تواند از حمایت هر دو حزب دموکرات و جهوری‌خواه برخوردار باشد. 

روز شنبه،«کُلوُنیال پایپلاین» - شرکتی که ۴۵ درصد گاز مورد نیاز سواحل شرقی آمریکا را تامین می‌کند – آشکار کرد که قربانی حمله یک باج‌افزار قرار گرفته که موقتا نیمی از عملیات خط لوله‌هایش را مختل کرده و بر سیستم‌های فناوری‌اش تاثیر گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حملات باج‌افزار به هدف نفوذ به داده‌های رمزگذاری شده صورت می‌گیرد که به دنبال آن هکرها برای باز کردن مجدد سیستم باج می‌خواهند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، هکرها پیش از درخواست باج و یک روز قبل از تعطیلی کلونیال پایپلاین، حدود ۱۰۰ گیگابایت اطلاعات از شبکه این شرکت برداشتند.

اِیمی مایرز جَفِه، استاد محقق و رئیس نهاد «کلایمِت پالِسی لَب» می‌گوید: «این نزدیک‌ترین پیشروی به قلب ساختارهای ایالات متحده است. کلونیال پایپلاین تنها یک خط لوله عمده نیست بلکه مهم‌ترین خط لوله آمریکا است.»

به دنبال این حمله سایبری، شرکت کلونیال برخی از سیستم‌های اصلی‌اش را از خط خارج کرده، خطوط کوچک‌تر میان ترمینال‌ها و مراکز تحویل را فعال نگاهداشته و از یک شرکت امنیت سایبری خواسته است تا در این مورد تحقیق کند. 

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «ما در جریان احیای خدمات به دیگر مراکز تحویل بوده و تنها هنگامی کل سیستممان را آنلاین خواهیم کرد که بدانیم این کار مطمئن است و کاملا با همه مقررات فدرال مطابقت دارد.»

خانم ریموندو گفت جو بایدن در جریان این حمله قرار گرفته و برای ازسرگیری عملیات گاز رسانی «در اسرع وقت» با این شرکت و مقام‌های محلی از نزدیک همکاری می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان می‌گوید تعطیلی درازمدت خط لوله حتی به مدت چهار یا پنج روز می‌تواند پیشاپیش فصل سفرهای تابستانی به افزایش قیمت‌ها در پمپ بنزین‌ها منجر شود. 

شرکت کلونیال پایپلاین اطلاعات دیگری در مورد مدت‌زمان تعطیلی خط لوله‌ها نداده است.

گفته می‌شود بازرسان در پی یک گروه بزهکار سایبری به نام «دارک ساید» هستند که به استفاده از باج‌افزار و زورگیری از قربانیانشان شهرت دارند.

© The Independent

بیشتر از جهان