تایید و تکذیب‌ پیشرفت مذاکرات وین؛ توافق دور از انتظار نیست

ند پرایس می‌گوید، گزارش آزادسازی منابع مالی ایران به عنوان اقدام یکجانبه از سوی آمریکا «درست» نیست

ند پرایس می‌گوید هرگونه اقدام از سوی آمریکا باید بخشی از روند گام‌های دوجانبه باشد-Carolyn Kaster / POOL / AFP

در آستانه برگزاری چهارمین دور مذاکرات بین ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام و آمریکا در وین، گزارش‌های ضد‌ و نقیض از احتمال رفع توقیف پول‌های بلوکه شده ایران و مبادله زندانیان حاکی از در جریان بودن فعالانه مذاکرات بر سر این موضوعات است. دو موضوعی که در مقایسه با دیگر مسائل مطرح در روند بازگشت به برجام، پیچیدگی کمتری دارد و دستیابی به یک توافق مقدماتی و محدود در فرصت باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری را ممکن می‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب گفت که گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان درباره آزادسازی منابع ایران به عنوان اقدامی یکجانبه «صحت ندارد.» او تاکید کرد که هرگونه اقدامی از جانب آمریکا باید بخشی از روندی باشد که در آن گام‌های دوجانبه برداشته می‌شود. این اظهارات دیپلماتیک به گونه‌ای مطرح شده که اصل مذاکره بر سر رفع توقیف منابع مالی را زیر سئوال نمی‌برد.

ساعاتی قبل از انتشار این توییت ند پرایس، سی‌ان‌ان به نقل از منابع خود از احتمال آزادسازی یک میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران و صرف آن در امور بشردوستانه خبر داده بود.

هفته گذشته نیز موضوع رفع توقیف هفت میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران و مبادله هشت‌زندانی بین ایران و آمریکا مطرح شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر که نخست در المیادین، رسانه نزدیک به حزب‌الله لبنان منتشر شده بود، باز هم واکنش محافظه‌کارانه تهران و واشینگتن را به همراه داشت. هیچ یک از طرف‌ها اصل مذاکره برای مبادله زندانیان یا رفع توقیف دارایی‌ها را تکذیب نکردند و تنها گفتند که این گزارش‌ «دقیق» نیست.

شاید بخشی از این تایید و تکذیب‌ها و گزارش‌های متناقض را بتوان به تلاش برای حفظ روند مذاکرات از حمله‌های گروه‌های مخالف توافق در تهران و واشینگتن نسبت داد.

در فاصله کوتاه باقی مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ در ایران، دستیابی به توافقی هرچند محدود و موقت که شامل لغو بخشی از تحریم‌ها باشد، برای مقامات تهران اهمیت زیادی دارد.

در عین حال توافق دوباره ایران و آمریکا مورد انتقاد گروه‌های تندرو قرار دارد و عمومی شدن جنبه‌هایی از این توافق احتمالی نظیر رفع توقیف منابع مالی و مبادله زندانیان، روند مذاکرات را هدف حمله‌های بیشتر قرار می‌دهد.

روز جمعه مذاکره‌کنندگان از ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا دوباره در چارچوب مذاکرات احیای برجام تشکیل جلسه می‌دهند.

باوجود اینکه برخی اختلافات باقی است، برخی مقامات به احتمال توافق تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اشاره کرده‌اند.