انتشار گزارش جدید از توسعه یک سایت موشکی در جنوب ایران

«گمان می‌رود این پایگاه نخستین سایت ثابت پرتاب موشک‌های بالستیک با سوخت جامد باشد»

روند ادامه‌دار توسعه موشک‌های کوتاه‌برد بالستیک با سوخت جامد از خانواده موشک‌های فاتح، می‌تواند در کانون این ساخت و ساز باشد-عکس از تسنیم

تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای که به انتشار عمومی رسیده، نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در حال طراحی و توسعه یک پایگاه موشکی در نزدیکی حاجی‌آباد در جنوب ایران است.

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، آی آی اس اس، در گزارشی گفته است که گمان می‌رود این پایگاه نخستین سایت ثابت پرتاب موشک‌های بالستیک با سوخت جامد باشد.

بر اساس این گزارش، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ تغییراتی در یک سایت زیرزمینی در نزدیکی حاجی‌آباد در استان خوزستان اعمال و هفت سازه بزرگ مدور به آن الحاق شده است.

جوزف دمپسی نویسنده این گزارش، که سه‌شنبه منتشر شد، می‌گوید با توجه به قابلیت‌های موشکی ایران، این سازه‌های جدید احتمالا توجه جوامع اطلاعاتی را به خود جلب خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیلگران این مؤسسه معتقدند روند ادامه‌دار توسعه موشک‌های کوتاه‌برد بالستیک با سوخت جامد از خانواده موشک‌های فاتح، می‌تواند در کانون این ساخت و ساز باشد.

تصاویر ماهواره‌ای به‌دست آمده همچنین نشان می‌دهند این سازه‌های مدور اواخر ۲۰۱۹ به محل نگهداری «یک جفت شیء سیلندری شکل با طول تقریبی ۱۲ متر» تبدیل شده‌اند.

در این گزارش همچنین گفته شده است در هیچ یک از گزارش‌‌های گذشته سپاه پاسداران درباره رونمایی از آنچه «شهر موشکی» معرفی شده، به این سایت اشاره نشده است.

اواخر اسفند ماه گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک شهر موشکی جدید رونمایی کرد و تعدادی موشک و تجهیزات نظامی را در یک مکان نامعلوم به نمایش گذاشت.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، شهریور ماه سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت که ساخت شهر موشکی در ایران قدمتی ۳۶ ساله دارد.

برنامه موشکی ایران یکی از موارد نگرانی جامعه بین‌المللی است و آمریکا گفته است با بازگشت به برجام قصد دارد از آن به عنوان زمینه‌ای برای گفت‌وگو در مورد فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی استفاده کند.

ایران بارها گفته است درباره برنامه های دفاعی و موشکی گفت مذاکره نخواهد کرد.