پایان مهلت نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید؛ حالا چه می‌شود؟

شکست رقبای نتانیاهو برای ائتلاف و تشکیل دولت جدید و برگزاری پنجمین انتخابات در دو سال اخیر یکی از سناریوهای احتمالی به‌شمار می‌رود

بنیامین نتانیاهو در مهلت ۲۸ روزه موفق نشد دولت جدید را معرفی کند-DEBBIE HILL / POOL / AFP

بینامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ضرب‌الاجل تعیین شده برای تشکیل دولت جدید اسرائیل که بامداد چهارشنبه به پایان رسید را از دست داد. به این ترتیب نتانیاهو که طولانی‌ترین زمان را به عنوان نخست‌وزیر در راس قدرت بوده، نتوانست به بن‌بست سیاسی دوساله در این کشور پایان دهد.

این درحالی است که هیچ تضمینی نیست رقبای نتانیاهو بتوانند با غلبه بر اختلافات او را از قدرت کنار بگذارند.

نتانیاهو ۷۱ ساله از سال ۲۰۰۹ در قدرت است. او همچنین با اتهام‌ فساد مالی مالی مواجه است که آن را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، اکنون با سپری شدن مهلت ۲۸ روزه نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید، روون ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل می‌تواند اقدام ائتلاف‌سازی را به عضو دیگری از پارلمان واگذار کند. انتظار می‌رود این شخص یائیر لاپید ۵۷ ساله باشد که حزب «یش‌ آتید» او در انتخابات ماه مارس با ۲۳ رای پس از حزب لیکود نتانیاهو قرار گرفت. حزب نتانیاهو در انتخابات ۲۳ مارس نتوانست اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد. او برای پیروزی قاطع به ۶۱ کرسی نیاز داشت اما تنها ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی را به دست آورد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور اسرائیل همچنین می‌تواند مهلت دو هفته‌ای دیگری برای تشکیل دولت جدید از سوی نتانیاهو درنظر بگیرد. یا اینکه موضوع را مستقیما برای تصمیم‌گیری به پارلمان ارایه کند.

در صورتی که رئیس جمهور پرونده را به پارلمان بفرستد، قانونگذاران می‌توانند یکی از اعضای پارلمان را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کنند.

بحران جاری موجب نمی‌شود که نتانیاهو فورا از سمت خود به عنوان نخست‌وزیر کنار گذاشته شود. برخی گزارش‌ها نیز از رایزنی رقبای نتانیاهو برای آماده کردن چارچوب تقسیم قدرت حکایت دارد.

در صورتی که همه راهکارها به شکست برسد، اسرائیل در پاییز سال جاری بار دیگر انتخابات برگزار می‌کند. در چنین شرایطی، پنجمین انتخابات در اسرائیل در بازه زمانی دو ساله برگزار می‌شود و به معنی ادامه بحران سیاسی در ماه‌های پیش رو است.

با وجود همه آسیب‌پذیری‌های نتانیاهو، هنوز روشن نیست که رقبای او بتوانند دولت جایگزین تشکیل دهند. این رقبا از احزاب سیاسی متنوع با دیدگاه‌های متفاوت می‌آیند و نکته‌های اشتراک اندکی دارند. در واقع تنها وجه اشتراک قطعی آنها خصومت با نتانیاهو است.