روستاییان هندی برای درمان کرونا به داغ‌زنی متوسل شده‌اند

برخی به داروهای بومی روی آورده‌اند و شماری فکر می‌کنند روحی شیطانی مردم را سربه نیست می‌کند

آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در هند، از مرز ۱۹ میلیون ‌نفر گذشته و رکورد جهانی شمار روزانه ابتلا را شکسته است‌ـ SANJAY KANOJIA / AFP

هندوستان با خیزش موج جدید و ویرانگر ابتلا به کرونا دست به گریبان است و اینک، پزشکان شاهدند که مردم مستاصل بیش از پیش سمت کارهایی چون مراجعه به جادوگران می‌روند بلکه درمان شوند.

دکتر آشیتا ربکا سینگ، رئیس بخش درمان بیمارستان چینچپادا کریستین در منطقه دورافتاده‌ای در استان ماهاراشترا، می‌گوید به چشم خود دیده است که بیماران مبتلا به کووید-۱۹، به تجویز جادوگران روی شکمشان نشان‌هایی داغ زده‌اند تا «روح شیطانی» از بدنشان خارج شود، روحی که به باور آن‌ها، عامل این بیماری است.

به گفته این پزشک، برخی هم به «داروهای بومی» مثل داروهای گیاهی و «باورهای کهن» روی آورده‌اند، شماری هم از روستاهای خود گریخته‌اند چون فکر می‌کنند روح شیطانی به آن جا رسوخ کرده است و مردم را سربه نیست می‌کند.

به گفته او، بسیاری به‌عنوان آخرین چاره به این بیمارستان می‌آیند و وقتی می‌رسند که دیگر خیلی دیر شده است و در بدو ورود، جان می‌سپارند؛ در حالی که ظرفیت بیمارستان از ۵۰ تخت به ۸۲ تخت افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر سینگ در مصاحبه با برنامه «امروز» رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت: «روی‌ آوردن به داروهای بومی و انواع باورهای کهن زیاد شده است و همین الان بیماران زیادی در بخش‌ها داریم که دستگاه اکسیژن به آن‌ها وصل است و روی شکمشان نشان‌هایی داغ زده‌اند؛ چون اول سراغ جادوگران رفته بودند و به تجویز آن‌ها، چنین کاری کرده‌اند بلکه روح شیطانی و عامل بیماری از تنشان بیرون برود. شنیده‌ایم که مردم از روستاهایشان فرار می‌کنند چون فکر می‌کنند روح شیطانی به روستایشان رسوخ کرده است و مردم را سربه‌نیست می‌کند؛ در واقع، مردم وقتی بیمار می‌شوند ابتدا برای درمان، به این باورهای سنتی متوسل می‌شوند. فقط شمار اندکی از آن‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند و بقیه سراغ جادوگر می‌روند یا به تجویز طبیبان بومی، از داروهای گیاهی برای درمان استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل وقت زیادی هدر می‌رود و بیماران وقتی به بیمارستان می‌آیند که خیلی دیر شده و بیماری به اوج وخامت رسیده است. بسیاری هم هرگز به بیمارستان نمی‌آیند. در واقع آنچه در بیمارستان می‌بینیم، بخش کوچکی از کل داستان است.»

بر اساس گزارش‌ها، در برخی موارد هم مردم از سر استیصال و برای نجات جان عزیزانشان به درمان‌های پزشکی اثبات‌نشده متوسل می‌شوند و از بازار سیاه داروهای کمیاب می‌خرند.

این در حالی است که آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در هند، از مرز ۱۹ میلیون نفر گذشته و رکورد جهانی شمار روزانه ابتلا را شکسته است.

هندوستان، دومین کشور پرجمعیت جهان، گرفتار بحرانی شدید است، به‌طوری که بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها برای نگهداری اجساد زیر فشار قرار گرفته‌اند. گورکن‌ها شبانه‌روز برای دفن مردگان کار می‌کنند و برای سوزاندن صدها جنازه، در بوستان‌ها و پارکینگ‌ها سکوهای موقتی مرده‌سوزی به پا کرده‌اند.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان