سوءاستفاده از قدرت برای دریافت واکسن در شهرداری تهران

شهردار تهران از پیگیری موضوع خبر داده است

برخی از اعضای شهرداری تهران واکسن تخصیص یافته به پاکبانان را به خود تزریق کردند - عکس از آفتاب نیوز

در پی افشای سوءاستفاده اعضای شهرداری‌های شهرهای آبادان و علی‌آبادکتول از واکسن تخصیص‌یافته به پاکبانان، این بار خبری در مورد تزریق واکسن کرونا به اعضای شهرداری منطقه ۶ تهران منتشر شده است.

به گزارش فارس، در واکنش به انتشار این خبر، پیروز حناچی، شهردار تهران در صفحه توییتر خود نوشت: «از رسانه‌ها بابت حساسیت‌ها ممنونم. داده‌های تزریق واکسن در شهرداری تهران فوراً بررسی خواهد شد و در صورت مشاهده تخلف افراد خاطی احتمالی علاوه بر برخورد، به مراجع ذی‌صلاح معرفی خواهند شد. دستور دادم اسامی دریافت‌کنندگان در سایت شفاف بارگذاری شود.»

همچنین، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران نیز از وزیر بهداشت خواست تا فهرست دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در مجموعه مدیریت شهری کشور را منتشر کند.

این در حالی است که حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم در گفتگو با فارس اظهار داشت تاکنون حتی یک مورد انجام واکسیناسیون کرونا بین مدیران و معاونان شهرداری تهران و اعضای شورای شهر به ما گزارش نشده است.

ماجرای دریافت واکسن توسط اعضای شهرداری چیست؟

ابتدا فهرستی ۱۷۹ نفره برای دریافت واکسن از سوی معاونت خدمات شهری منطقه ارائه می‌شود که از این لیست، ۱۴۹ نفر به مرکز بهداشت مراجعه کرده‌اند و واکسن دریافت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه رویداد ۲۴ نوشت: «فردی که در گذشته کارمند معاونت فنی و عمران بوده و حالا «کارمند در اختیار» است، به همراه دخترش واکسن دریافت کرده است. فردی دیگر کارمند منطقه ۱۱ بوده و به واسطه حضور بردارش در منطقه ۶، واکسن زده است. در یک مورد دیگر یکی از خانم‌های شهرداری منطقه ۶ که کارمند دفتری بوده، واکسن زده و نام پدرش نیز در لیست دیده می‌شود.   

رویداد۲۴ در تماسی که با این فرد گرفت، از او پرسید چگونه واکسن زده که او پاسخ داد از شهرداری بازنشسته شده اما به دلیل دخترش که واکسن زده، او را نیز در لیست قرار داده‌اند. در یک نمونه دیگر نیروی خدماتی دفتر تورج فرهادی شهردار منطقه نیز از ترس آن که شهردار کرونا نگیرد، دز اول واکسن را دریافت کرده است.»

تعداد دیگری از افراد نیز حاضر به پاسخگویی در این مورد نشده‌اند. با توجه به اینکه این میزان سو استفاده تنها در یک منطقه از شهرداری تهران رخ داده، احتمال می‌رود که تعداد متخلفان بیش از این میزان باشد.

بر اساس سند ملی واکسیناسیون، گروه‌های پرخطر مانند کادر درمان، شاغلان در غسالخانه‌ها و پاکبابان در اولویت دریافت واکسن قرار دارند.

این در حالی است که در برخی دیگر از کشورهای پیشرو در زمینه واکسیناسیون، حتی سیاستمداران ارشد نیز تنها برحسب حضور در لیست و نوبت توانسته‌اند واکسن تزریق کنند. برای مثال بوریس جانسون، نخست‌وزیر ۵۶ ساله بریتانیا روز ۲۹ اسفند، پس از آنکه نزدیک به ۲۶ میلیون نفر از مردم بریتانیا واکسن دریافت کرده بودند، واکسن خود را دریافت کرد.