استفاده از «بدل جنسی» برای درمان سربازان اسرائیلی آسیب‌دیده

در سال‌های اخیر، سکس‌درمانی با استفاده از بدل جنسی و مقایسه آن با روسپی‌گری بحث‌انگیز بوده است

فرایند توان‌بخشی فرد آسیب‌دیده بدون درمان و ترمیم عزت‌نفس و دریافت فرد از زنانگی یا مردانگی‌اش عملی نیست و تمایل جنسی بخشی پویا و در مرکز شخصیت فرد است- عکس از Pexels

در بسیاری از کشورها، سکس‌درمانی با استفاده از بدل جنسی‌ــ که در آن فردی نقش شریک جنسی بیمار را بازی می‌کند‌ــ بحث‌برانگیز بوده است. اما در اسرائیل این روش درمانی با هزینه دولت در دسترس سربازانی قرار می‌گیرد که به‌شدت صدمه دیده‌اند و نیاز به توان‌بخشی جنسی دارند.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی در گزارشی به این مسئله پرداخته و سری زده است به مطب رونیت الونی، سکس درمانگر، در تل‌آویو.

در مطب الونی در اتاقی که بیشتر شبیه خانه است، شرکای جنسی بدلی در ازای دریافت دستمزد، به برخی مراجعان کمک می‌کنند یاد بگیرند چطور رابطه نزدیک جسمی و در نهایت جنسی داشته باشند.

الونی با اشاره به این‌که سکس‌درمانی از بسیاری جهت‌ها زوج‌درمانی است، می‌گوید: «اگر کسی شریک نداشته باشد، نمی‌شود روند درمان را کامل کرد. بدل‌ها هستند تا نقش شریک را بازی کنند.»

هرچند منتقدها می‌گویند این روش با روسپی‌گری فرقی ندارد، در اسرائیل روشی پذیرفته‌شده است تا آن‌جا که دولت هزینه سربازانی که آسیب و جراحت بر توانایی جنسی‌شان اثر گذاشته تقبل می‌کند. هزینه یک دوره درمانی سه‌ماهه ۵۴۰۰ دلار است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الونی، که دکترای توان‌بخشی جنسی دارد، می‌گوید: «افراد برای درمان می‌آیند. برای لذت‌جویی نمی‌آید. هیچ شباهتی به روسپی‌گری ندارد.» او در توضیح روند درمان اضافه می‌کند حدود ۸۵ درصد جلسات درباره نزدیکی، لمس و یادگیری برقراری رابطه با دیگران است و زمانی که رابطه جنسی برقرار شود، فرایند درمان به پایان می‌رسد.

افراد از گروه‌های سنی و پیشینه‌های گوناگون محتاطانه به مطب الونی می‌آيند. بسیاری از آن‌ها به‌دلیل مسائل نزدیکی و اضطراب یا سوءاستفاده جنسی، در برقراری رابطه عاطفی مشکل دارند. برخی دیگر مشکلات روحی و جسمی دارند. الونی بیشتر روی مراجعان دارای ناتوانی جسمی متمرکز است، ده‌ها نفر از آن‌ها سربازانی‌اند که آسیب مغزی یا نخاعی دیده‌اند.

الونی وقتی در دهه ۱۹۸۰ پس از پایان تحصیلاتش در آمریکا به اسرائیل بازگشت، برای استفاده از بدل‌های جنسی، تایید خاخام‌ها را گرفت. خاخام‌ها یک شرط گذاشتند‌ــ هیچ زن یا مرد متاهلی نباید بدل جنسی شود‌ــ و او هم از آن زمان این شرط را رعایت کرده است.

به عقیده الونی، فرایند توان‌بخشی فرد آسیب‌دیده بدون درمان و ترمیم عزت‌نفس و دریافت فرد از زنانگی یا مردانگی‌اش عملی نیست و تمایل جنسی بخشی پویا و در مرکز شخصیت فرد است.

الونی بر این باور است که جامعه امروزی رویکردی ناسالم به مسئله رابطه جنسی دارد. او می‌گوید: «ما بلدیم درباره مسائل جنسی شوخی کنیم. در مسائل جنسی بلدیم چطور افراد را تحقیر کنیم، بلدیم خیلی محافظه‌کار باشیم یا زیاده‌روی کنیم. واقعا هیچ‌‌وقت متعادل نیست. هرگز آن‌طور که باید در زندگی‌مان تنیده نشده است، در حالی که مسئله جنسی خودِ زندگی است. این‌طوری زندگی می‌بخشیم. ماهیت طبیعت است!»