گفت‌وگوی روحانی با وزیر خارجه پاکستان درباره روند صلح افغانستان

روحانی در گفت‌وگو با قریشی: ایران آماده ایفای نقش برای مدیریت روند صلح افغانستان است

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، دیدار و درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و روند صلح این کشور گفت‌وگو کرد. این دیدار روز چهارشنبه ۱ اردیبهشت در تهران انجام شد. 

روند صلح افغانستان زیر نظر ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل متحد وارد مراحل حساسی شده است. آمریکا با قدرت‌های مختلف درباره روند خروج سربازانش و مذاکرات صلح افغانستان گفت‌وگو کرده، اما هیچ رابطه مستقیمی با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران برقرار نکرده است.

وزیر خارجه پاکستان که کشورش رابطه حسنه با دو طرف دارد، برای جلب اعتماد ایران به روند صلح افغانستان و گسترش روابط دوجانبه به تهران رفته است.

روحانی به وزیر خارجه پاکستان گفت که امنیت، دغدغه مشترک دو همسایه است و تقویت همکاری‌ها در این زمینه ضروری است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ایران، روحانی در مورد تصمیم آمریکا به خروج از افغانستان گفت: «حضور نظامی آمریکایی‌ها در منطقه کمکی به حفظ امنیت و ثبات نکرده است، ایران و پاکستان به عنوان مهم‌ترین و موثرترین کشورهای همسایه افغانستان باید با تعامل و همکاری نقش خود را برای مدیریت روند صلح در این کشور ایفا کنند و جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش خود در این راستا از همکاری با پاکستان و افغانستان استقبال می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات سرنوشت‌ساز صلح افغانستان که قرار بود در ۲۴ آوریل در استانبول برگزار شود به آینده‌ای نزدیک موکول شده است. انتظار می‌رود رهبران طالبان و دولت افغانستان بر سر دولت مشترک، آزادی زندانیان طالبان و برقراری آتش‌بس گفت‌وگو و چانه‌زنی کنند.

ایران می‌گوید از روند صلح افغانستان به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند.

پیشتر محمدعلی حسینی، سفیر پاکستان در تهران، درباره سفر قریشی به ایرنا گفته بود: «رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تهران و اسلام‌آباد به ویژه در خصوص صلح و ثبات افغانستان همواره بخشی از دیپلماسی دو کشور بوده است و در این سفر مقام‌های ایران و پاکستان درباره مواضع یکدیگر در خصوص صلح افغانستان تبادل نظر خواهند کرد.»

سفیر پاکستان افزود: «جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از منافع و نگرانی‌های مشترکی در منطقه برخوردارند، افغانستان نیز فرصتی برای تقویت تعاملات منطقه‌ای دو کشور در جهت کمک به استقرار صلح در این کشور مشترک همسایه است.»

 قریشی در این سفر سه روزه با همتای ایرانی‌اش نیز درباره گسترش روابط دیپلماتیک دیدار کرد و با محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، نیز ملاقات خواهد کرد.

این سومین سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران در سه سال گذشته است.