رئیس جمهوری چاد کشته شد

روز دوشنبه اعلام شد که ادریس دبی برای ششمین دوره، به‌عنوان رئیس جمهوری آن کشور انتخاب شده است

ادریس دبی که به دیدار سربازان چادی در خط مقدم جنگ با شورشیان رفته بود، در اثر جراحت‌های وارده در نبرد، درگذشت- Ammar Awad/ REUTERS

یک روز پس از اعلام پیروزی ادریس دبی در انتخابات ریاست جمهوری چاد برای ششمین دور متوالی، رادیو ملی آن کشور از درگذشت او خبر داد. 

رادیو ملی چاد روز سه‌شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای ارتش ملی آن کشور، از درگشت ادریس دبی، رئیس جمهوری چاد، در اثر جراحت‌های واردشده در نبرد با شورشیان خبر داد. 

روز دوشنبه اعلام شده بود که براساس نتایج اولیه انتخابات اخیر ریاست جمهوری چاد، ادریس دبی با کسب ۷۹.۳ آرا برای ششمین دوره، به‌عنوان رئیس جمهوری آن کشور انتخاب شده است.

به گفته محمد زن‌بادا، رئیس کارزار انتخاباتی دبی، او قرار بود بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات، سخنرانی پیروزی خود را برگزار کند، اما به‌جای آن تصمیم گرفت که به دیدار سربازان چادی در خط مقدم نبرد با شورشیان علیه حکومت خود برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی ارتش چاد، شورشیانی که به‌سمت انجامنا، پایتخت این کشور، درحال پیشروی بودند، به نیروهای  ارتش حمله کرده و آن‌ها را عقب رانده‌اند. 

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای ارتش مورد حمله شبه نظامیان موسوم به «جبهه تغییر و توافق در چاد» (Front pour l'Alternance et la Concorde au Tchad/FACT) قرار گرفتند که یازدهم آوریل از پایگاهشان در لیبی وارد خاک چاد شده بودند. قرار گرفتند که از پایگاه خود در لیبی وارد شده و از 11 وارد خاک چاد شده بودند. هدف این گروه شورشیان آن‌طور که خودشان اعلام کرده‌اند، رهایی کشور از حکومت ۳۱ساله دبی بود. 

درپی کشته شدن دبی رسانه‌های چاد اعلام کردند که پارلمان و دولت این کشور منحل شده است. 

سخنگوی ارتش چاد در رادیو ملی اعلام کرد که شورای نظامی زیر نظر محمد ادریس دبی (پسر رییس جمهوری مقتول و ژنرال ارتش) به مدت ۱۸ ماه اداره کشور را برعهده خواهد داشت. 

ادریس دبی در دسامبر ۱۹۹۰ با کودتای نظامی در چاد به قدرت رسید و پس از آن با تغییر در قانون اساسی کشور، در دوره‌های متوالی راست‌جمهوری به حکومت خود در آن کشور ادامه داده است.