یکی از بلند‌پایه‌ترین فرماندهان سپاه پاسداران درگذشت

اتحادیه اروپا محمد حجازی را به دلیل نقش او در سرکوبی اعتراض‌های سال ۱۳۸۸، تحریم کرده بود

محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران- ایرنا

محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و از بلند‌پایه‌ترین مقام‌های این نیرو، روز یکشنبه درگذشت. روابط عمومی کل سپاه با صدور بیانیه‌ای گفت علت درگذشت او «عارضه قلبی» بوده است. سپاه از حجازی، که نام کاملش «سید محمد حسین‌زاده حجازی» بود به عنوان «سردار مومن، انقلابی و ولایت‌مدار» یاد کرد و به نقش او در سال‌های جنگ ایران و عراق، بسیج و ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد. بیانیه سپاه در ضمن از این گفت که حجازی مدتی «مسئولیت سپاه در لبنان» را داشت و در سال‌های اخیر از «تجارب ارزنده» خود در این زمینه برای یاری بخشیدن به دخالت نظامی ایران در عراق و سوریه استفاده کرد.

حجازی در ۲۸ دی ۱۳۹۸ و در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس در حمله پهپادی آمریکا در عراق، به سمت جانشینی فرماندهی (یعنی نفر دوم کل نیروی قدس) رسیده بود. این سمت پیش از آن به مدت ده سال بر عهده اسماعیل قاآنی بود که پس از کشته شدن سلیمانی به فرماندهی نیروی قدس رسید و او هنوز نیز این سمت را در اختیار دارد.

حجازی متولد سال ۱۳۳۵ در اصفهان بود و از دانشگاه تهران مدرک فوق لیسانس کارشناسی ارشد داشت. او در ضمن از دانشگاه عالی دفاع ملی دکترای مدیریت استراتژیک گرفته بود و سال‌ها در دانشگاه امام حسین به کادرهای سپاه و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی درس می‌داد.

حجازی در سال ۱۳۷۶ به فرماندهی بسیج منصوب شد و ده سال در این سمت باقی ماند. این همزمان با دولت اصلاح‌طلب محمد خاتمی بود که بسیج نقش مهمی در مقابله با سیاست‌های آن و سرکوب جنبش‌های اجتماعی آن سال‌ها بازی می‌کرد. پس از این تجربه، حجازی ارتقای سمت یافت و یک سال (از ۸۷ تا ۸۸) جانشین فرمانده کل سپاه بود. پس از آن به ستاد کل نیروهای مسلح رفت و تا ۱۳۹۳ در آن‌جا معاونت آماد و پشتیبانی تحقیقات صنعتی را به عهده داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مهمترین فصل‌های زندگی او، نقش محوری‌اش در سرکوبی اعتراضات جنبش سبز در پی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بود. حجازی در این دوره مسئول قرارگاه «ثارالله» تهران بود که نهاد اصلی مسئول سرکوبی اعتراضات به شمار می‌رفت. همین باعث شد اتحادیه اروپا از مهرماه ۱۳۹۰ او را به دلیل نقض آشکار حقوق بشر،در فهرست تحریم‌هایش قرار دهد.

یکشنبه شب، رسانه‌های منطقه و جهان به سرعت خبر درگذشت حجازی را منتشر کردند. روزنامه «هاآرتز» اسرائیل به توئیتی از سال ۲۰۱۹ از سوی ارتش اسرائیل اشاره کرد که در آن از حجازی به عنوان فرمانده پروژه موشک‌های نقطه‌زن ایران یاد شده بود.

رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی حدود دو دقیقه و نیم از گفتگوی اخیر حجازی با برنامه «بدون تعارف» در تلویزیون حکومتی ایران را منتشر کرده‌اند که در آن از این می‌گوید که در شب آخر زندگی قاسم سلیمانی در لبنان کنار او بود. حجازی در این گفتگو می‌گوید سلیمانی در شب آخر زندگی هم «طمانینه و آرامش عجیبی» داشته و هم «عجله». به گفته حجازی، سلیمانی با دختر عماد مغنیه، از فرماندهان میدانی حزب‌الله که در سال ۲۰۰۸ به دست اسرائیل کشته شد، تلفنی صحبت کرد و گفت: «دارم می‌روم به مَقتلم.»