قتل هشت عضو یک خانواده هنگام نماز در ننگرهار

هیج فرد یا گروهی مسئولیت این تیراندازی را که به کشته شدن ۸ عضو مرد خانواده منجر شده به عهده نگرفته است 

حضور طالبان و داعش در ولایت ننگرهار به تضعیف حکومتداری منجر شده است-SHAH MARAI / AFP

مقام‌های افغان تایید می‌کنند که در شهر جلال‌آباد در شرق این کشور، هشت عضو یک خانواده در جریان ادای «نماز تراویح» به رگبار بسته و کشته شده‌اند. افراد مسلح ناشناس پس از هدف قرار دادن این نمازگزاران، فرار کردند. 

ضیاالحق امرخیل، استاندار ننگرهار با تایید این خبر می‌گوید که این حمله شب گذشته، حوالی ساعت ۹ به وقت کابل در ناحیه نهم شهر جلال‌آباد انجام شده است.  

هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته و انگیزه این تیراندازی جمعی نیز مشخص نشده است؛ اما آقای امرخیل توضیح می‌دهد که این حمله در خانه فردی به نام حاجی عبدالوهاب روی داده و وی، پنج پسر و سه برادرزاده‌ خود را از دست داده است. به گفته مقام‌های محلی، این حمله احتمالا در خصومتی شخصی بر سر اختلافات ملکی، ریشه داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش‌های مقام‌های افغان برای بازداشت عاملان این تیراندازی تاکنون به جایی نرسیده است. 

پیش‌ از این نیز، در پی بالا گرفتن اختلافات بر سر زمین و تقسیم آب، دو حادثه در ولایت لوگر و پروان به کشته شدن چند نفر منجر شد. 

اوضاع شکننده سیاسی و امنیتی افغانستان شورش‌زده، تضیف حاکمیت قانون را در پی داشته است و در بسیاری موارد، افرادی که به قانون دسترسی ندارند، خود اختیار عمل را دست می‌گیرند. در این درگیری ۲۰ ساله، طالبان همواره کوشیده است به حاکمیت قانون و نظام حکومتداری این کشور صدمه بزند و به این نوع هرج‌ومرج‌ها کمک کند. 

حضور شبه نظامیان طالبان و داعش در استان ننگرهار، جایی که این حادثه به تازگی رخ داده، جایگاه حکومت را نزد بسیاری از مردمان این محل، تنزل داده است و مردم، گاه برای حل دعواهای شخصی خود به طالبان مراجعه می‌کنند.