حزب‌الله کوپن مواد غذایی، دارو و بنزین ایرانی به لبنانی‌ها می‌دهد

 حزب‌الله با حمایت مالی ایران برنامه‌ای منسجم برای جلوگیری از سقوط سیاسی در لبنان برنامه‌ریزی کرده است

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه از برنامه منسجم حزب‌الله برای مقابله با بحران اقتصادی و سیاسی در این کشور خبر داده است. ایران در محور این برنامه اقتصادی و منبع مالی اجرای آن است.

هم‌اکنون حزب‌الله کارت یارانه خرید مواد غذایی را برای شیعیان این کشور و هوادارنش صادر کرده است. حزب‌الله همچنین در حال واردات دارو از ایران و ذخیره بنزین ایرانی است.

حزب‌الله برای اجرای این برنامه اقتصادی که منابع مالی آن از سوی ایران تامین شده است، بر شبکه گسترده خیریه‌های محلی، شرکت‌های ساختمانی و سیستم تامین اجتماعی‌ای متکی است که آن‌ها هم در سال‌های گذشته به مدد ایران ساخته است.

 اجرای این طرح در لبنان، عقبگردی است به دوران جنگ‌های داخلی در این کشور در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ که در آن هر کدام از گروه‌های مسلح قومی، تامین مایحتاج عمومی جمعیت طرفدارشان را برعهده داشتند.

لیلا هاتوم، مشاور سعد حریری، نخست‌وزیر موظف، در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های حزب‌الله گفت که کشورش پر شرایطی نیست که دست رد به کمک دیگران بزند.

منابعی از درون حزب‌الله لبنان به رویترز گفته‌اند که طرح یارانه غذا، سوخت و دارو برای مقابله با کابوس فقر، گرسنگی و احتمال افزایش ناآرامی داخلی در لبنان اجار خواهد شد.

ایران که تامین‌کننده این برنامه گسترده کمک‌رسانی به مردم لبنان است، خود با تورم، سقوط ارزش برابری ریال در برابر دلار و مشکلات معیشتی روبه‌رو است.

در گزارش رویترز، حجم کمک‌های ایران روشن نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لبنان در دو سال گذشته با بحران بی‌سابقه سیاسی و اقتصادی روبه رو بوده است. در طول این مدت و با سقوط پول ملیِ قیمت مواد غذایی در این کشور تا ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

کمبود مواد غذایی در این کشور، نزاع در فروشگاه‌ها را افزایش داده است و در هفته گذشته یک نفر در درگیری بر سر مواد غذایی کشته و دو نفر زخمی شدند.

کارت یارانه ایرانی برای لبنان چگونه کار می‌کند؟

رویترز اعلام کرده است که توانسته یکی از کارت‌های یارانه را که حزب‌الله صادر می‌کند به‌دست بیاورد. با دارا بودن این کارت، فرد می‌تواند کالاهای اساسی را از فروشگاه‌های محلی در لبنان بخرد. ۴۰ درصد از قیمت هر جنس خریداری شده از محل یارانه‌ای تامین می‌شود که حزب‌الله آن را پرداخت می‌کند. کالاهای اساسی عرضه شده در این طرح عمدتا متعلق به ایران، سوریه و تامین‌کنندگان لبنانی است.

این کارت در تعاونی‌های محلی در حومه جنوب بیروت و مناطقی از جنوب لبنان که حزب‌الله در آن‌جا نفوذ دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر حزب‌الله لبنان، دیگر جریان‌های سیاسی در این کشور نیز برای جمعیت هوادارشان طرح مشابهی را اجرا می کنند ولی سبد کمک و یارانه آن‌ها از لحاظ بزرگی و جمعیت تحت پوشش، قابل مقایسه با طرح حزب‌الله نیست.  

صدور این کارت‌های یارانه، در یک‌سال گذشته بدون وقفه ادامه داشته است. پیش‌تر گروه‌های سیاسی تلاش کرده بودند که این کمک‌ها که عمدتا منشا خارجی دارند در صورتی در لبنان توزیع شوند که به تصویب پارلمان رسیده باشد. وضعیت ازهم‌گسیخته اقتصادی و سیاسی در لبنان سبب شد تا این ایده کنار گذاشته شود.

هفته گذشته حساب‌های کاربری نزدیک به حزب‌الله لبنان عکس‌هایی از قفسه‌های مملو از مواد غذایی در مناطق تحت کنترل این گروه شبه نظامی منتشر کردند که نشان از وسعت تدارکات این گروه و شکاف اقتصادی در لبنان داشت. این عکس‌ها درحالی منتشر می‌شود که در بخش‌های خارج از کنترل حزب‌الله نزاع بر سر تامین مواد غذایی امری روزمره است.  

با این حال حزب‌الله درصدد توسعه برنامه غذایی و کمک‌های اقتصادی خود به دیگر مناطق لبنان است و اعلام کرده که حاضر است کوپن کالاهای اساسی مانند شکر و آرد را براساس تعداد اعضای خانواده صادر کند.

کالاهایی که برای این طرح تدارک دیده شده است به صورت زمینی و از طریق گذرگاه‌های مرزی لبنان با سوریه که در کنترل حزب‌الله لبنان قرار دارد، منتقل می‌شود. حزب‌الله مدیریت این فرایند را در اختیار دارد و دولت لبنان هیچ نظارت گمرکی بر آن ندارد.

واردات داروی ایرانی و سوری نیز به همین صورت انجام می‌شود. گروهی از داروخانه‌دارها و پزشکان لبنانی در حومه جنوبی بیروت در ماه‌های گذشته در مورد برندهای جدید دارویی ساخت ایران و سوریه آموزش دیده‌اند. هم‌اکنون در داروخانه‌هایی که در مناطق تحت کنترل حزب‌الله واقع شده، قفسه‌های دارویی با داروهای عمدتا ایرانی پر شده‌اند.

در بخش دیگری از برنامه اقتصادی حزب‌الله، این گروه شبه‌نظامی در حال ایجاد انبارهای بزرگ برای ذخیره بنزین در مناطق هم‌مرز با سوریه است. این انبارهای بنزین برای آن ساخته شده‌اند تا بنزین مورد نیاز لبنان در ماه‌های آینده از سوی ایران تامین شود. دولت لبنان پیش‌تر اعلام کرده بود که احتمالا به‌زودی یک بحران سراسری تامین بنزین و برق در کشور روی خواهد داد.