جادوی واکسیناسیون؛ کاهش ۷۶ درصدی بستری مبتلایان به کرونا در بریتانیا

واکسن‌های فایزرـ‌ ‌بیونتک و آکسفورد ـ آسترازنکا در کاهش میزان ابتلا به کرونا و بیماران بستری در بیمارستان‌ها موثر بوده‌اند

تزریق سراسری واکسن به کهنسال در انگلستان، «از فشار کووید‌-۱۹ بر بیمارستان‌ها کاسته است» - Steve Parsons / POOL / AFP

بر اساس تحقیق جدیدی، تزریق واکسن به کاهش فشار روی بیمارستان‌ها کمک کرده زیرا بستری فوری بیماران کهنسال تحت خطر را ۷۶ درصد کاهش داده است.

در این تحقیق دانشگاه منچستر که روز چهارشنبه منتشر شد، ۱۷۰ هزار بیمار کهنسال واکسن‌زده ۸۰ تا ۸۳ سال و واکسن‌نزده ۷۶ تا ۷۹ سال را مقایسه کرده‌اند.

بنا به این تحقیق در گروه واکسن‌زده نرخ بستری اورژانسی ۷۶ درصد کم‌تر بود و ۳۵ روز بعد از تزریق نخست تعداد آزمایش‌های مثبت‌شده کرونا نیز ۷۰ درصد کمتر بود.

در این بررسی افراد را بر اساس جنسیت، محل زندگی، میزان محرومیت، وضعیت سلامت، شرایط زندگی، وخامت بیماری و سابقه تزریق واکسن آنفلوآنزا همسنجی کرده‌اند.

بر اساس این بررسی که دربردارنده تحلیل کارکنان سازمان ملی خدمات بهداشت انگلستان است هم واکسن فایزرـ‌ ‌بیونتک و هم واکسن آکسفوردـآسترازنکا «در کاهش بیماران مبتلا به کرونای بستری در بیمارستان‌ها و میزان ابتلا موثر بوده‌اند».

همچنین در این بررسی آمده است که تزریق سراسری واکسن به کهنسال در انگلستان«از فشار کووید‌-۱۹ کاسته است».

بنا به آخرین آمار کرونا، ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مردم دست‌کم یک دز از واکسن را تزریق کرده‌اند و شمار نتایج مثبت تایید شده در روز چهارشنبه ۲هزار و ۴۹۱ آزمایش بوده است که نشانگر ۱۱.۵ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته است.  گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمار تلفات روز چهارشنبه نیز ۳۸ نفر بوده و آمار تلفات درهفته گذشته با ۹.۳ درصد افزایش به ۲۳۴ نفر رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سر سیمون استیونز، رییس سازمان ملی خدمات بهداشت انگلستان، هم با اظهار خوشحالی از نتایج تحقیق منچستر گفت: «تزریق واکسن در کاهش شمار بستریان در بیمارستان‌ها موفق بوده است و میزان تلفات در میان واکسن‌زدگان کاهش داشته است.

بنا به داده‌هایی که تحلیل کرده‌ایم میزان بستری شدن‌های فوریتی افرادی که واکسن زده‌‌اند در بیمارستان‌ها ۷۶ درصد کاهش یافته است و با تزریق واکسن به شمار بیشتری از مردم، این اثرگذاری گسترده‌تر می‌شود.

بنابراین با توجه به آن که مرحله بعدی فرآیند اجرا از دیروز شروع شد (مرحله دوم نقشه راه دولت) روشن است که باید خیلی دقیق آهنگ ابتلا را ردگیری کنیم اما اجرای برنامه تزریق واکسن عالی بوده و مایه اعتبار فراوانی برای تمامی دست‌اندرکاران است».

فشار همه‌گیری به خدمات بهداشت ملی که سبب شد بیش از ۳۵۰ هزار نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شوند یکی از دلایل اصلی اجرای قرنطینه سراسری در انگستان بوده است تا بتوانند شمار مبتلایان شدید را کاهش دهند.

فقط در ماه ژانویه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌های بریتانیا بستری شدند و تنها در یک روز تقریبا ۴۰ هزار نفر بستری شدند. بیمارستان‌ها مجبور شدند هزاران عمل جراحی را لغو کنند، واحدهای موقتی مراقبت‌های ویژه و بخش‌های اضافی ایجاد کنند و از کارکنان بی تجربه در مراقبت‌های ویژه برای مراقبت از بیماران استفاده کنند.

بنا به برآورد سازمان بهداشت عمومی انگلستان، تزریق واکسن تا کنون جان بیش از ۱۰ هزار نفر را نجات داده است. دولت برای تزریق واکسن بر حسب سن هدف‌گذاری کرده است زیرا کارشناسان معتقدند سن مهمترین تک‌عامل خطر برای ابتلای جدی یا تلفات کووید‌-۱۹ است.

روز گذشته بوریس جانسون هشدار داد با لغو قرنطینه سراسری در بریتانیا افزایش شمار بستریان و تلفات «اجتناب‌ناپذیر» خواهد بود.

نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «قرنطینه سراسری به میزان زیادی بیماری را کاهش داده است و بنابراین حالا که قرنطینه را برداشتیم با افزایش اجتناب‌ناپذیری در میزان ابتلا مواجه خواهیم شد و متاسفانه شمار بستریان و تلفات افزایش خواهد یافت. مردم باید این موضوع را درک کنند».

سازمان ملی خدمات بهداشت مرحله دوم برنامه تزریق واکسن را آغاز کرده است و اکنون از ۳۲ میلیون نفر مردمی که بیش از همه در خطر قرار داشتند ۹۵ درصدشان واکسن زده‌اند. دولت هدف‌گذاری کرده است که تا ماه ژوییه واکسن کرونا را به تمام بزرگسالان تزریق کرده باشد و اکنون افراد ۴۵ ساله و بالاتر می‌توانند برای تزریق واکسن ثبت‌نام کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان