وزیر بهداشت صف‌های طولانی مرغ را یکی از دلایل افزایش آمار کرونا دانست

مسئولان در ایران خبر از سونامی کرونا در موج چهارم آن داده‌اند

سعید نمکی وزیر بهداشت- عکس از مهر

وزیر بهداشت ایران در نامه‌ای به معاونان خود، بی‌توجهی‌های پیش از تعطیلات نوروز به ویژه بازارهای شلوغ، و صف‌های طولانی و درهم فشرده مرغ، را دلایل عمده افزایش ابتلا به کووید-۱۹ در کشور و موارد بستری ناشی از آن دانسته است.

به گزارش روز جمعه خبرگزاری فارس، سعید نمکی در این نامه که تاریخ آن در گزارش مشخص نشده، نوشته است، افزایش تصاعدی موارد سرپایی حاکی از اثرات سفرهای نوروزی است که از روزهای آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه این نامه به هفت مورد جهت کاهش «فشار سنگین» به بخش‌های بستری و احتمال کمبود تخت بیمارستانی در سراسر کشور، بخصوص مراقبت‌های ویژه، اشاره کرده است: همکاری محله‌محور با بسیج و سازمانهای مردم نهاد به عنوان اولین سطح مراقبتی و بیماریابی، گسترش مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته سرپایی برای نمونه‌گیری و انجام آزمایش و تماس با نزدیکان فرد مبتلا و ایزوله کردن او، لزوم درمان سریع ضد ویروس در بیماران علامت‌دار و پرخطر در اولین روزهای ابتلا، تامین مالی معوقات دانشگاه‌ها و طرح‌های بیمارستانی نزدیک به بهره‌برداری در اسرع وقت، لزوم نظارت دقیق و مستمر بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی جهت قطع هرچه زودتر زنجیره انتقال گونه خطرناک جهش یافته ویروس، کنترل شدید مرزهای هوایی و زمینی، و استفاده بهینه از ظرفیت مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی و خیریه.

در حالی که اکثر کشورهای دنیا و همسایه ایران با گسترش روند واکسیناسیون عمومی به شرایطی برای کنترل نسبی کرونا نزدیک می‌شوند، مسئولان در ایران خبر از سونامی کرونا در موج چهارم آن داده‌اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پنجشنبه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از تعطیلی دوهفته‌ای شهرهای پرخطر از روز شنبه خبر داد و دبیر کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا نیز روز جمعه در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا جزئیات این تعطیلی را تشریح کرد.

به گفته حسین قاسمی، در شهرهایی که در وضعیت قرمز یا نارنجی قرار دارند، ادارات و دستگاههای ضروری تا یک دوم از کارمندان خود را کاهش خواهند داد و دستگاه های غیرضروری نیز باید تا دو سوم نیروهای خود را کاهش دهند.