در نبرد با ویروس کرونا ممکن است واکسیناسیون به تنهایی کافی نباشد

برنامه واکسیناسیون شیلی پس از اسرائیل، از نظرسرعت و گستردگی واکسیناسیون، در مقام دوم قرار دارد

اکنون در شیلی که یکی از سریعترین برنامه‌های واکسیناسیون جهان را اجرا کرده، در پی افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹، محدودیت‌های اجتماعی برقرار و مرزهای این کشور بسته شده است- HANDOUT / CHILEAN AIR FORCE / AFP

کریس ویتی، مقام ارشد پزشکی انگلستان (بخشی از بریتانیا) هشدار داده است که جهش جدید ویروس کرونا در شیلی ثابت می‌کند که واکسیناسیون سریع لزوما در مقابل جهش‌های آتی این ویروس مرگبار مصونیت ایجاد نمی‌کند.

در حال حاضر دست‌کم ۳۱.۵ میلیون نفر در بریتانیا یک دوز واکسن تزریق کرده‌اند که به بسیاری از مردم امکان داده است خواهان بازگشت به زندگی عادی شوند.

اما اکنون در شیلی که یکی از سریعترین برنامه‌های واکسیناسیون جهان را اجرا کرده، در پی افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹، محدودیت‌های اجتماعی برقرار و مرزهای این کشور بسته شده است.

پرفسور ویتی گفت این کشور شاهدی بر آن است که واکسیناسیون احتمالا نمی‌تواند به تنهایی در مبارزه با این ویروس مرگبار کافی باشد و مقررات قرنطینه در آینده، همچنان الزامی خواهد بود.

او روز دوشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر نخست‌وزیری بریتانیا، گفت: «ما قطعا باید از کشورهایی که در امر واکسیناسیون هم‌تراز ما یا از ما جلوتر هستند، درس بگیریم.»

او افزود: «به همین دلیل قصد داریم با اطمینان و ثبات گام برداریم زیرا فرض بر این است که چون عده زیادی واکسینه شده‌اند، پس مسئله حل شده است. فکر می‌کنم اوضاع حاکم بر شیلی این تصور را اصلاح می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون ۲۰ درصد شهروندان این کشور آمریکای جنوبی که ۱۹ میلیون نفر جمعیت دارد، دومین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. برنامه واکسیناسیون شیلی که پس از اسرائیل، از نظرسرعت و گستردگی واکسیناسیون، در مقام دوم قرار دارد، با تحسین کشورهای جهان روبه‌رو بوده است؛ اما در طول هفته گذشته، ۴۹ هزار و ۵۴۲ مورد آلودگی در این کشور گزارش شد که بالاترین میزان ابتلا در یک هفته از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا بوده است. گفته می‌شود تخت‌های بخش مراقبت ویژه بیمارستان‌ها پر شده و گزارش‌هایی وجود دارد که از لبریز شدن ظرفیت سردخانه بیمارستان «والپارایزو» و تلنبار شدن اجساد قربانیان کووید-۱۹ در راهروها، حکایت می‌کند.

پزشکان شیلیایی می‌گویند دولت به رهبری رئیس‌جمهور سباستیان پینیرا، محدودیت‌های مرتبط با کووید-۱۹ برای بازگشایی آموزشگاه‌ها و اجازه سفر در داخل کشور از اوایل ماه مارس را پیش از موقع لازم، لغو کرده است.

اما عوامل دیگر دخیل در بروز موج جدید ابتلا رد نشده است. یک نگرانی عمده این است که ویروس جهشی یافته در کار باشد  که در مقابل واکسن‌های موجود مقاوم است.

پرفسور ویتی گفت: «آیا این به دلیل استفاده از واکسن است؟ آیا به دلیل زمان واکسیناسیون است؟ آیا نتیجه ترکیب با انواع دیگر ویروس است؟ هنوز نمی‌دانیم.»

این هشدار در گرماگرم اظهارات بوریس جانسون داده شده که گفته است تا جایی که به بریتانیا مربوط می‌شود، داده‌های موجود حاکی از آن است که همه چیز طبق برنامه به اصطلاح بازگشت به عادی شدن (نحوه زندگی) پیش می‌رود. گام بعدی در این راه، بازگشایی فروشگاه‌های غیرضروری، آرایشگاه‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها و میخانه‌ها در فضای باز، از روز دوشنبه است.

© The Independent

بیشتر از جهان