چگونه نخستین ناخدای زن مصر با جعل اخبار مقصر انسداد کانال سوئز معرفی شد

زنان تنها دو درصد خدمه دریایی جهان را تشکیل می‌دهند

ماروا السلحدار، ملوان ۲۹ ساله مصری می‌گوید: «احساس کردم شاید به این خاطر هدف قرار گرفته‌ام که زنی موفق در این عرصه هستم یا شاید به این خاطر که مصری هستم»‌-‌Social Medai

بعد از گیر افتادن کشتی باربری «اور گیرین» در کانال سوئز برای حدود یک هفته، اولین ناخدای زن کشتی در مصر هدف کارزارهای اخبار کذب قرار گرفت و بی‌دلیل برای مسدود شدن مهمترین مسیر دریایی جهان سرزنش شد.

یک گزارش خبری جعلی ادعا کرد مروه السلحدار، زن ملوان ۲۹ ساله مقصر حادثه ناگوار کانال سوئز بوده که طی مسدود شدن آن روزانه میلیاردها دلار به تجارت جهانی خسارت وارد شد.

در زمان وقوع حادثه، ناخدا السلحدار کیلومترها دورتر در اسکندریه، بندری در دریای مدیترانه، مشغول کار بود. او به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «احساس کردم شاید به این دلیل هدف قرار گرفته‌ام  که زنی موفق در این عرصه هستم یا شاید به این دلیل که مصری هستم، ولی واقعا مطمئن نیستم.»

به گزارش نشریه ساوث چاینا مورنینگ پست، شایعات درباره نقش ناخدا السلحدار در این بحران بعد از آن تشدید شد که آزاردهندگان اینترنتی مقاله‌ای را که پیشتر در عرب نیوز منتشر شده بود را جعل و بازنشر کردند. تیتر مقاله اصلی از «مروه السلحدار: اولین ناخدای زن مصری سوار بر موج‌های موفقیت» به «تصادف کشتی باربری در کانال سوئز. اولین ناخدای زن عرب این حادثه نقش داشت» تغییر داده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناخدا گفت: «مردم جامعه ما هنوز این که دختران در دریا کار کنند و برای زمانی طولانی از خانواده خود دور باشند را درک نمی‌کنند.»

ناخدا السلحدار گفت: «این مقاله جعلی به زبان انگلیسی بود و به همین دلیل در کشورهای دیگر هم پخش شد. خیلی سعی کردم با تاثیر منفی این مقاله مقابله کنم چرا که بر اعتبار من و تمام تلاش‌هایی که تا به حال انجام داده‌ام تا به اینجا برسم اثر گذاشته است.»

این اولین باری نیست که ناخدا السلحدار هنگام کار در این عرصه تحت سلطه مردان با خصومت مواجه شده است. نان تنها ۲ درصد دریانوردان جهان را تشکیل می‌دهند.

او به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت زمانی به دانشگاه عربی علوم، فناوری و حمل و نقل دریایی پیوست که این دانشگاه ملوانی تجاری تنها داوطلبان مرد را می‌پذیرفت. درخواست او تنها بعد از بررسی حقوقی پرونده توسط حسنی مبارک، رئيس جمهور وقت مصر، پذیرفته شد.

در سال ۲۰۱۵ او به اوج رسید و اولین ناخدایی شد که روی کشتی آموزشی «عایده ۴» توانست از کانال سوئز عبور کند و همچنین به جوان‌ترین و اولین ناخدای زن مصری تبدیل شد که از این آبراه عبور کرده است. در سال ۲۰۱۷ نیز رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی در مراسم روز زن مصر از او قدردانی کرد.

گرچه نظرهای زیر مقاله جعلی خیلی منفی و تند بودند، اما این ملوان می‌گوید از حمایتی که از طرف مردم معمولی دریافت کرده دلگرم شده است. او گفت: «همچنین باید اشاره کنم که بیش از پیش مشهور شده‌ام.»

© The Independent

بیشتر از جهان